Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie Griekenland: Wandelen District Lassithi.

GPS

Op Kreta zijn vele mogelijkheden om te wandelen maar omdat Kreta nogal bergachtig is zal bij elke wandeling wel enige hoogteverschil overwonnen moeten worden.
Door dit bergachtige gebied zijn er soms weinig mogelijkheden tot rondwandelen!!
Aangezien de Grieken niet van wandelen houden en het principe hanteren "ik heb een auto en die gebruik ik" zijn er weinig uitgezette wandelingen op het eiland te vinden. Een uitzondering is de befaamde E4 die van west naar oost dwars over het hele eiland loopt.
Omdat Kreta veel kloven kent zijn er veel wandelingen door kloven mogelijk en de bekendste is natuurlijk de beroemde 18 km lange Samariakloof maar tevens is hij ook de drukste en zelf vinden wij deze kloof lang niet de mooiste...!!!
Voor ons waren de wandelboekjes van Rother en van Sunflower een goede handleiding al moesten we op sommige punten behoorlijk improviseren en hou er rekening mee dat in sommige kloven hier en daar ook soms de handen moeten worden gebruikt.
Verder is het met de komst van de vele topo kaarten het maken/uitzetten van een wandelingen een stuk eenvoudiger geworden (vooral met een GPS).
Gelukkig zie je op steeds meer plekken markeringen komen in de vorm van verfstippen, maar in geval van twijfel zijn er altijd wel enige steenmannetjes die je de goede richting kunnen wijzen.

Dodenvallei (3uur).
Tussen Zakros en Kato Zakros ligt de Dodenvallei waar vroeger de Minolïsche bevolking hun doden begroeven in de holen die in de rotswanden te zien zijn. Je kunt van deze tocht een rondwandeling maken.
Op de weg van Zakros naar Kato Zakros vinden we 2 km na Zakros langs de weg een bord waarop "Gorge" vermeldt staat en een informatiepaneel met parkeerruimte voor auto's. We dalen hier in de kloof af en onderin de kloof volgen we naar rechts het voetpad waarna we na ruim een uur lopen in Kato Zakro aankomen waar verschillende tavernes zijn.
Voor de terugweg; vanaf zee lopen we een klein stukje terug en na de opgravingen (voor de ingang van de kloof) staan borden "Old Road" en volgen dit pad en we lopen nu hoog boven de kloof terug naar het beginpunt, onderweg prachtige uitzichten op de zee en in de kloof.

Perivolakionkloof (vv 4uur).
Aan de zuidkust bij Kalo Nero ligt het fraaie Moni Kapsaklooster, links van het klooster in een bocht van de weg (parkeer gelegenheid) begint de wandeling van de kloof.
Het begin van de wandeling is vlak maar daarna loopt het pad wisselend hoog boven in de kloof en even later weer door de rivierbedding van de kloof, waar soms met een trap een rotsblok moet worden beklommen.
Onderweg prachtige uitzichten op de bergwereld en hoge wanden van deze kloof. Aan het einde van de kloof ligt het stille dorpje Perivolakion. Dezelfde weg lopen we terug maar dit is beslist geen straf gezien de uitzichten onderweg.

Rondwandeling Pefkikloof (5uur).
Aan de zuidkust bij Makrigialos begint een mooie rondwandeling die bijna geheel loopt over onverharde paden naar Agio Stefanos, daarna naar Pefki en terug door de Pefkikloof. In Pefki kunnen we nog een uitstapje maken naar de vlakbij gelegen grotten of naar het kerkje bovenop de bergtop waar we een grandioos uitzicht hebben op de omgeving.
Deze wandeling staat compleet beschreven in de eerder voormelde boeken van de Sunflower en/of Rother Wanderführer.

Vlinderkloof (vv 3uur).
Aan de zuidkust tussen Agio Fotia en Koutsouras ligt de vlinderkloof, in het voorjaar meer vlinders dan in het najaar.
Komend uit de richting van Ierapetra ligt vlak voor Koutsouras (net voorbij het voetbalveld) links van de weg een parkje met parkeerplaatsen.
Vanaf hier wandelen we door het park richting de bergen en wandelen we vanzelf de vlinderkloof binnen.
Onderweg moeten we via een trap met leuning een rotspartij overwinnen maar verder is dit een rustige en makkelijke wandeling door een afwisselende omgeving. Aan het einde van de kloof, voorbij de oude Levada, is de kloof afgezet dus dezelfde weg terug.

Thripti naar Hahakloof (vv 4uur).
In het Orno Oros gebergte ligt in het binnenland Tripti, vanuit Kato Horio is het bergdorp goed te bereiken.
Bij de waterkraan (pleintje begin van Tripti) lopen we de weg terug richting Kato Horio en gaan we na een paar minuten (links een afgraving) naar rechts en volgen deze landweg naar beneden, negeren alle zijwegen en blijven dit pad (+ 1 uur) naar beneden volgen tot aan de Ag Anna kerk. Onderweg uitzichten over de Hahakloof. Hier nemen we het pad dat richting de kloof gaat maar blijven boven de kloof lopen en uiteindelijk komen we bijna op de rand van de bergen en hebben we een schitterend uitzicht over midden Kreta van Agio Nicolaos in het noorden tot Ierapetra in het zuiden.
Bij het uitzicht/picknick huisje lopen we via de grindweg naar links weer terug naar Tripti.

Kritsakloof (4uur).
Bij Kritsa ligt één van de mooiste kloven van Kreta, de Kritsakloof. Een prachtige kloof met vele smalle nauwe rotspassages.
Deze rondwandeling staat compleet beschreven in het eerder genoemde boek van de Sunflower, alleen aan het einde van de kloof waar naar rechts de olijfboomgaard ligt is het pad niet goed meer te vinden. We lopen aan de rechterkant van de olijfboomgaard omhoog waarna we vanzelf weer de bedoelde landweg tegenkomen. Een stuk verderop over de heuveltop zien we recht voor ons een grote betonnen waterbak, lopen daar naar toe en dalen af naar de weg, gaan rechtsaf en we lopen Kritsa weer binnen.

Kaap Agio Ioannis (3uur).
Aan de noordkust de weg van Plaka naar Vrouhas ligt, vlak voor Vrouhas, net voor de molens en het kerkje een betonweg naar rechts met een bord dat verwijst naar Agio Ioannis.
Hier begint de wandeling die via een oud verlaten dorpje uitkomt bij het kerkje op de gelijknamige kaap met prachtige uitzichten op de eilanden rond de noordkust en Spinalonga.
Deze wandeling staat compleet beschreven in het eerder genoemde boek van de Sunflower.

Kleine Sarakina (vv 4uur).
Een leuke wandeling met aan het einde de kleine Sarakinakloof eventueel kan men via het dorpje Mithi rondlopen.
Aan de zuidkust, komend vanuit Ierapetra, ligt voor Mirtos een brug (bord opgravingen) we gaan voor de brug over de landweg naar beneden en lopen deze uit tot aan de oude Romeinse boogbrug, hier gaan we naar rechts en direct weer naar links en blijven de linker oever volgen tot dit pad met een bocht naar boven gaat, vanaf hier volgen we de rivierbedding. We steken een wegpassage over (onthoud dit punt voor de eventuele terugweg) en blijven de rivierbedding volgen en komen vanzelf in de nauwe kloof van de kleine Sarakina.
Als we door de kloof lopen komen we na een half uur bij een brug, hier gaan we naar links naar het dorpje Mithi, indien er teveel water in de kloof staat loop dan terug tot de wegpassage en ga hier komend uit de kloof naar rechts omhoog en blijft rechtdoor omhoog lopen naar het dorpje Mithi. In het dorpje links de asfaltweg naar beneden lopen en we komen weer uit in Mirtos.

Grote Sarakina.
Volg in Mithi de borden naar de "Gerge" of "Sarakina". Aan de ingang van de kloof is bij de Taverne een parkeerplaats.
De Sarakina is geen gemakkelijke kloof en we moeten flink klauteren en we passeren regelmatig de waterstroom op smalle stenen. Ieder bepaald voor zich hoe ver hij/zij de kloof wil inlopen maar wees NIET te overmoedig!!!!
In het begin lopen we door de Levada de kloof binnen waarna we direct een paar keer de waterstroom moeten oversteken, daarna begint het eerste klauterwerk, kunnen we in het begin nog gebruik maken van een houten trap echter daarna wordt het handen en voetenwerk en soms moeten we smalle en nauwe doorgangen passeren. Soms lijkt de doorgang verspert maar vaak kunnen we, soms onder de rotsblokken door, weer omhoog klauteren. Nogmaals wees voorzichtig en niet TE overmoedig.

De GPS-routes van deze wandelingen zijn te downloaden op de GPS-pagina.