Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie El Hierro: Wandelen.

El Hierro is een prima wandel eiland, woest, ruig met een schitterende natuur maar misschien is er één nadeel.........het is heel rustig, op sommige wandelingen zijn we zowel letterlijk als figuurlijk geen kip tegen gekomen maar de natuur is werkelijk schitterend.
Over het hele eiland zijn prachtige trails uitgezet langs de ruige kust, over bergkammen en door de mooie bossen.
Een leidraad voor onze wandelingen was ook deze keer weer de vertrouwende gids van de Sunflower reeks, "Wegwijzer voor Gomera en El Hierro". In dit boekwerk worden zowel wandelingen als auto- tochten en picknickplaatsen beschreven van Gomera en El Hierro, wij maakten de volgende wandelingen:

Van de Mirador de la Pena naar Ermita de la Caridad
Een schitterende wandeling met zeer fraaie uitzichten, hoog langs de kraterwand, boven het El Golfo dal.

Mirador de las Playes naar Mirador de Isora.
Een mooie tocht door het binnenland van El Hierro met aan het eind een fantastisch uitzicht over de west- kant van het eiland.

Cruz de los Reyes naar de Malpaso.
Een tocht naar de hoogste top van het eiland, vanaf het kruispunt bij de Cruz de los Reyes loopt een pad, welke vele uitzichten over het El Golfo dal heeft, naar de hoogste top van het eiland de Malpaso (1501 m) en boven op de top heeft men schitterende uitzichten.

Cruz de los Reyes naar de Mercader.
Op het kruispunt van Cruz de los Reyes ziet men in het binnenland op een heuveltop een uitkijktoren staan, neem de afslag naar het binnenland en blijf de weg richting de toren volgen. Bezoek ook eens de vele waterputten en bronnen welke direct na het startpunt links van de weg liggen.

Vanuit El Rio (Tacordon) naar de lavagrotten.
Vanaf de picknickplek bij Tacordon loopt een pad welk langs de rotsige kusten en de zee naar de uitgang van één van de grootste lavatunnels van het eiland, de Cueva del Diablo. Vroeger stroomde de lava hier in zee maar nu is de lava uitgang goed zichtbaar.

El Sabinar naar de Mirador de Bascos.
Het symbool van El Hierro is de jeneverboom El Sabinar. De boom staat op het oosten van het eiland even voorbij de Nuestra Senora de los Reyes, dit is de kerk waar de beschermheilige van het eiland staat. Vanaf de boom voert een pad richting het noordwesten, naar de Mirador de Bascos met een schitterend uitzicht over de plaats Sabinosa en het dal van El Golfo.