Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie over Andalusië: Wandelen.

GPS

In Andalusie kan men kiezen uit een ruim aanbod van wandelingen. De hoogteverschillen bedragen vaak een paar honderd meter, tot ruim 1000 meter als je de Sierra ingaat.
Zwaardere en lichtere wandelingen wisselen elkaar af en voor de meeste wandelingen moet je wel met een (huur)auto naar het startpunt rijden.
In juli en augustus kan het erg warm zijn om te wandelen, maar in de overige maanden is het er zeer aangenaam. Andalusie kent gemiddeld 320 zonnige dagen per jaar, maar ook in de winter zijn de temperaturen vaak nog aangenaam, hoewel er dan ook regen kan vallen en sneeuw in de bergen.
Met name de Alpujarra en Sierra Nevada zijn zeer fraaie wandelgebieden met een mooie flora en fauna en delen van de Alpujarra en Sierra Nevada zijn tot Nationaal Park verklaard. Vooral de Alpujarra is de streek met fantastische landschappen en traditionele architectuur met oude, vaak witte berg-dorpjes, die zijn omgeven door terrasvelden met fruitbomen en groenten.
In heel Andalusie zijn veel gemarkeerde wandelroutes uitgezet zoals de GR7, GR142 en de Senderos Locales. Verder zijn er ook nog vele routes die met een plaatselijke kaart goed te bewandelen zijn.

Wandelen Rondom Estepona - Manilva.

Benahavis - Sendero Rio Guadalmina 8,5km
Deze route begint op de parkeerplaats bij het kerkje Ermita de la Virgen del Rosario.
We lopen even langs de weg naar de Mirador en steken daar de Rio Guadalmedina over en volgen dan geruime tijd een wandelpad berg opwaarts langs een irrigatiekanaal.
Onderweg hebben we verschillende uitkijkpunten over de vallei onder ons en diverse picknickbanken.
Na geruime tijd komen we bij een uitkijkpunt met een grote/hoge bank en wandelen daarna richting een golfbaan. Voor de golfbaan steken we de Rio Guadalmedina over en dalen gelijk weer af naar de rivierbedding en lopen onder de brug door.
Hier volgen we een pad langs de Rio Guadalmedina, passeren een klein stuwmeertje en lopen een kleine vallei in langs een irrigatiekanaal.
Na 2,5km bij een informatiebord houdt het pad min of meer op en lopen we dezelfde route terug (wat absoluut geen straf is) tot de brug.
We wandelen weer onder de brug door en volgen het pad rechtdoor langs de Rio Guadalmedina en komen na geruime tijd weer bij de Ermita de la Virgen del Rosario.

Casares- Puerto de las Viñas 9km
Casares is een typisch wit Andalusische dorp met zijn smalle straatjes en witte huizen vaak met bloembakken voor de ramen.
Het is gelegen in de vallei van de Sierra Crestellina, een gebied dat staat bekend als het startpunt van verschillende wandelroutes die door het dal van de Sierra Crestellina lopen.
Eén van deze routes is de tocht naar de Puerto de las Viñas. Tijdens deze wandeling kan men genieten van de inheemse vegetatie zoals kurkenbomen, dennen, johannesbroodbomen en steeneiken.
Al snel passeren we de Fuente de la Arquita, een oude drinkwaterbron gebouwd in 1783. Deze bron maakt deel uit van het drinkwaternetwerk dat in de 18e eeuw rondom Casares werd aangelegd.
Onderweg hebben we fraaie uitzichten over het dal van Sierra Crestellina en na geruime tijd bereiken we de Puerto de las Viñas waarna we gelijk weer afdalen en verder wandelen door het dal van La Manga.
Als we verder afdalen hebben we ook in dit dal weer fraaie panoramische uitzichten.
Vlak voor Casares lopen we naar het fraai uitkijkpunt Observatorio de aves de Casares waar we een prachtig uitzicht hebben over het witte Andalusische Casares. Dit is ook een fraai uitkijkpunt voor de vele gieren en andere vogels die in de lucht zweven.

Casares - Rondom Casares 8km
Deze wandeling begint op de parkeerplaats en het bezoekerscentrum vlak voor Casares aan de A-7150.
Vanaf de parkeerplaats wandelen we eerst naar de Mirador achter het bezoekerscentrum waar we een prachtig uitzicht hebben over het typische witte Andalusische dorpje Casares met zijn smalle straatjes en witte huizen.
We lopen daarna even westwaarts en dalen voor een boerderij af in het dal van de riviertjes Arroyo del Tocon en de Arroyo del Albarran en volgen geruime tijd enkele paden berg afwaarts.
Beneden in het dal steken we beide riviertjes over en lopen oostwaarts door een heuvelachtig gebied met verschillende kleine boerderij achtige huisjes.
Dan klimmen we weer omhoog richtig Casares en passeren het monument Fosa común del Cerro de la horca, een gedenkteken voor vermoorde burgers uit Casares. Als we verder omhoog klimmen hebben we steeds fraaie uitzichten op het dal onder ons.
Aangekomen in Casares lopen we langs enkele uitkijkpunten en hebben wisselende panoramische uitzichten over het dal en de witte huizen van Casares.

El Gomenar - Canon de las Buitreras 10km
Vanaf het kleine treinstation in het dorp El Colmenar loopt het pad langs de rivier de Guadiaro zonder grote oneffenheden langzaam omhoog tot aan het begin van de kloof Las Buitreras.
Daarna volgt er een lange forse, steile klim naar het bovenste gedeelte boven de kloof Las Buitreras. Onderweg hebben we fraaie uitzichten over de kloof achter ons en zien we tegen de bergwand de tunnels van een treinbaan.
Het landschap is typisch mediterraan met veel steeneiken, johannesbrood en mastiekbomen terwijl we onderweg boven ons vaak verschillende gieren zien rond vliegen.
De klim langs de kloof is indrukwekkend en loopt over de kalkstenen rotsen met hier en daar enkele houten vlonders en een kleine hangbrug. Op sommige plaatsen kan men meer dan 100 meter omlaag in de kloof kijken.
Na het hoogste punt dalen we een stuk af naar de Puente de los Alemanes. Hier ligt een oude stenen brug over de kloof (gebouwd in 1918 voor waterafvoer) en als we de brug oversteken lopen we door een stuk tunnel naar de andere zijde van het bergmassief.
Daarna lopen we over dezelfde route terug met weer fraaie uitzichten richting het begin punt in dorpje El Colmenar

Jimena de la Frontera - Rio Hozgargante 10km
Deze waterrijke wandelroute met geringe hoogteverschillen begint en eindigt in Jimena de la Frontera.
We verlaten Jimena de la Frontera (noordwaarts) via de Calle Fuente Nueva en gaan al snel links een onverhard pad in waarna we afdalen naar het dal van de Rio Hozgarganta.
We steken de rivier niet over en blijven het pad langs het water volgen. Na enige tijd passeren we de Los Molinos del Hozgarganta, één van de oude watermolens langs dit water.
We blijven het pad langs het water volgen, soms over rotsen en dan weer door het bos in het fraaie dal van de Rio Hozgarganta met onderweg steeds weer wisselende uitzichten in dit fraaie dal.
Aan de overzijde van de rivier zien we de vele kurkenbomen en de beboste heuvels van het natuurpark Los Alcornocales.
Na geruime tijd komen we langs de restanten van de Real Fábrica de Artillería, een voormalige oude munitiefabriek uit 1780.
Als we de huizen van Jimena de la Frontera weer bereiken gaan we rechts de brug over en wandelen direct weer links aan de andere zijde van de Rio Hozgarganta verder tot we aankomen bij een passeerplek waar we de rivier weer oversteken.
Vanaf hier lopen we terug naar Jimena de la Frontera en hebben we een fraai en wijds uitzicht over het witte dorpje met daarboven de resten van een oude Romeinse nederzetting.

Jubrique - Pasarelas del Rio Genal 10km
In het dal van de Rio Genal tussen Algatocin en Jubrique beginnen we deze fraaie wandeling bij de brug (weg Ma8305) over de Rio Genal.
Achter de Venta de San Juan volgen we het pad langs de Rio Genal en steken al snel via stapstenen het zijriviertje Rio Monardillo over en lopen de vallei Valle del Genal in.
We blijven het pad langs de Rio Genal volgen en komen al snel bij de eerste ijzeren loopbrug waar we overheen gaan om het pad te blijven volgen. Daarna zullen er nog verschillende van de deze loopbruggen volgen.
Over dit pad lopen ook een tweetal langeafstandsroutes de GR-249 (Gran Senda de Málaga) en de GR-141 (Gran Senda Serranía de Ronda).
Na geruime tijd komen we bij een betonnen brug over de Rio Genal.
Hier steken we de rivier over en lopen daarna rechts omhoog via de andere zijde van de vallei. Na een lange klim hebben we fraaie uitzichten over het dal van de Rio Genal en de rivier onder ons.
We blijven ruwweg het pad hoog boven de rivier volgen tot we weer kunnen afdalen. Na een lange afdaling komen we weer bij de oevers van de Rio Genal en bereiken we de brug en de weg Ma8305 weer waar we deze route begonnen.

La Chullera - Castillejos de Alcorin 9km
Vanaf het strand van Playa Aldea Beach lopen we even noordwaarts, steken het riviertje de Arroyo del Alcorin over en gaan voor een appartementencomplex bij Playa del Negro links en steken via een loopbrug de drukke A-7 over.
We volgen het pad Sendero Castillejos de Alcorin-pad landinwaarts en komen na enige tijd bij een klein stuwmeer Alcorrín-dam dat in de 19e eeuw werd gebouwd in verband met de teelt van suikerriet in deze vallei.
Vanaf de stuwdam wandelen we verder de vallei in en lopen omhoog naar de heuvel Los Castillejos. Achter ons hebben we een fraai uitzicht op de kust.
Boven op de heuvel aangekomen steken we de Arroyo del Alcorin over en lopen langs een lianenbos en wat kurkeiken.
Even later komen we in een gebied waar vroeger een oude fort en een nederzetting was uit de bronstijd, Cerro del Castillo de Alcorrín. Om plunderingen te voorkomen is deze opgraving grotendeels afgedekt.
Als we verder wandelen buigen we naar rechts en dalen af in de vallei van de Arroyo del Martagina waar we weer een fraaie uitzichten hebben op de kust.
We blijven richting de kust lopen, steken de A-7 weer over bij een loopbrug en komen weer bij Playa Aldea Beach.