Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie Griekenland: Kythira - Wandelen.

GPS

Ondanks dat Kythira een klein eiland is, zijn de verschillen in de natuur groot.
Het noorden is wisselend groen, rots en heuvelachtig, de oostkust ruig, kaal, dor en wat vlakker, terwijl de westkant juist groen en bergachtig is. Het zuiden is weer wisselend groen en rotsachtig met veel kleine verscholen baaien.
Tevens zijn er op het eiland verschillende kloven, vele onverharde paden en geitenpaadjes, waardoor Kythira een uitstekend wandeleiland is.
Tevens heeft Frank van Weerde, die op het eiland woont, een wandelboekje geschreven in verschillende talen (waaronder een nederlandse versie) die hij elk jaar controleert en verbeterd, met daarin meer dan 30 wandelingen in verschillende afstanden. Het boekje is op het eiland op verschillende plekken verkrijgbaar.

Platia Ammos - Vuurtoren Moudari 12,5km.
Vanaf het strand van Platia Ammos loopt deze wandeling eerst door een waterrijke vallei vol met rietpluimen, daarna gaat het langzaam omhoog naar een kale hoogvlakte. Bij de noordkust aangekomen dalen we af met schitterende uitzichten over zee en de Peloponnesos naar het stille strand en het gelijknamige kerkje van Agio Nikolaos.
Vervolgens klimmen we weer omhoog naar de vuurtoren van Moudari, waarna we weer afdalen naar Platia Ammos.

Agia Pelagia - Kloof Limni 7,5km.
Vanuit Agia Pelagia lopen we zuidwaarts en blijven de weg langs de kustlijn volgen, wanneer de weg onverhard wordt, passeren we vervolgens de stranden van Firi Ammos, Agios Nikolaos (met het fraaie gelijknamige kerkje), Lorenza en Kaki Langada. Daarna bereiken we de kloof Limni.
In deze kloof ligt een meer, waardoor de kloof zelf meestal niet te betreden is. Daarna dezelfde weg terug naar Agia Pelagia.

Agia Pelagia - Agia Patrikia 8,5km.
Vanuit Agia Pelagia lopen we noordwaarts en volgen de boulevard. Aan het eind volgen we de weg omhoog het binnenland in tot de eerste afslag naar rechts en volgen deze weg tot het kerkje Agios Giorgos, waar we fraaie uitzichten hebben over de zee en het onder ons gelegen Agia Patrikia. Daarna lopen we terug naar de weg en volgen deze tot de volgende afslag naar rechts. Deze weg lopen we in en komen in het rustige haventje van Agia Patrikia en het gelijknamige kerkje. Daarna dezelfde weg terug naar Agia Pelagia.

Potamos - Paleochora 12,5km.
Vanuit Potamos, wandelen we naar Trifilianka (bezoeken een oude bron), waarna we over smalle geitenpaden, door verschillende valleien lopen naar de oude Byzantijnse stad PaleoChora.
Schitterend gelegen op een rotspunt tussen 2 kloven ligt hier de oude stad met verschillende kerkjes.
Daarna wandelen we verder over een paar heuvels en keren via Zaglanikianika terug naar Potamos.

Mylopotamos - oude watermolens 6,5km.
Vanaf de kerk van Mylopotamos, lopen we al snel via een dalende keienpad naar de eerste watervallen. Vervolgens volgen we de beek door de kloof en passeren regelmatig ruines van oude watermolens, Sommige watermolens worden of zijn al gerestaureerd. We lopen steeds verder de kloof in en passeren nog meer watervallen en oude watermolens tot we bij een tweetal boogbruggen aankomen. Hier klimmen we omhoog uit de kloof, passeren een oud rotskerkje en wandelen terug naar Mylopotamos.

Mitata - Zwarte Grot 7km
Vanaf de kerk van Mitata lopen we naar het balkon en hebben een prachtig overzicht over de onderliggende vallei. Mitata is in 2006 zwaar beschadigd door een aardbeving en dat is aan de kerk nog goed te zien. We lopen via het oorlogsmonument het plaatsje uit en lopen over een onverharde weg door de velden. Even later, na het grotkerkje Agios Ioannis, dalen we af de vallei in en komen uiteindelijk bij de hoger gelegen Zwarte Grot, waar we naar toe klauteren. Na een bezoekje aan deze grot lopen we een klein stukje terug en lopen via een andere weg terug naar Mitata.

Aroniadika - 2 kloven wandeling 15km.
Vanuit Aroniadika, lopen we door de heuvels naar Kastrisianika en vervolgens verder over een heuvelrug en dalen daarna af naar een beekbedding in de eerste kloof.
In deze kloof lopen/klauteren we een stuk door tot we bij een tweede kloof komen, die we links ingaan en een tijdje volgen.
Bij een landweggetje lopen we omhoog en wandelen terug naar Kastrisianika om vervolgens gedeeltelijk via een andere route terug te keren naar Aroniadika.

Diakofti - Oude opgraving 3km.
Vanaf de brug in Diakofti lopen we over het strand zuidwaarts en volgen de kust tot een onverhard pad, hier zien we enkele zeegrotten onder ons.
Vanaf hier we lopen we omhoog en komen na een korte periode aan bij het opgravingsterrein.
De toegang tot de ondergrondse grot is helaas door netten afgezet. Via een andere weg loop de route weer terug naar Diakofti.

Kalamos - strand/baai van Stena Avlaki 9km.
Vanuit Kalamos lopen we naar de nieuwe en oude kerk van deze plaats en wandelen verder door de heuvels en passeren veel olijfboomgaarden. Na enige tijd dalen we langzaam af naar de bovenzijde van een kloof en even later dalen we verder af in de kloof en komen bij het intiem gelegen strandje van Stena Avlaki. Na een verfrissende duik, lopen we terug omhoog en lopen via een andere route terug naar Kalamos.

Agia Myrtidiotissa - Agios Nikolaos Krassa 3km.
Vanaf het klooster van Agia Myrtidiotissa, lopen we naar de kust over open rotspaden. Wisselend hebben we fraaie uitzichten over het klooster, het achterliggende bergland en de zeekust. Na een korte tijd, komen we bij het kleine kerkje van Agios Nikolaos Krassa.
Hier hebben we prachtige uitzichten over de zee. Na een klein uitstapje naar de onderliggende kloof, lopen we over dezelfde weg weer terug naar het voormelde klooster.

Chora - Felotti baai en Kaap Trachilos 11km.
Vanuit het dorpsplein van Chora, lopen we door de dorpsstraat dit plaatsje uit en gaan links naar de kust, waar we prachtige uitzichten hebben over de kustlijn. Na een tijdje, dalen we af en komen bij het in de rotsen gelegen kerkje Agia Pelagia. Daarna lopen we naar de fraaie baai van Felotti. Na een verfrissende duik, lopen we terug richting Chora en slaan af naar de zuidkaap Trachilos. Na de kaap, dalen we af in de vallei en lopen over een heel klein paadje naar de begraafplaats en een oude bron. Daarna klimmen we weer omhoog naar Chora.

Klooster Orphani - Verrassend binnenland 10km.
Bij het klooster van Orphani, gelegen achter Mylopotamos, lopen we omhoog de bergen in en slaan af naar de kust, waar we boven op de kaap een fraai uitzicht hebben over de zee en de westkust. Daarna lopen we een stukje terug en gaan verder landinwaarts en dalen af in een kloof en zien enkele grote grotten in de rotswand. Bij een klein kerkje houdt de weg op en lopen we over dezelfde weg weer terug naar het klooster van Orphani.

Karavas - Klooster Agia Despina 9km.
Vanaf de kerk van Kalavas, dalen we af naar de vallei en komen uit bij een waterbron. Daarna wandelen we naar een tweede bron bij Amir Ali en dalen af in een vallei met een stromende beek. Na enige tijd komen we bij de bron van Portokalia. Even later velaten we de beek en lopen omhoog en bij de bakkerij gaan we het binnenland in, we dalen af in een vallei en beginnen aan een stevige klim naar het klooster van Agia Despina. Na het klooster, lopen we over de weg terug naar Karavas.