Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie Griekenland: Lesbos - Wandelen.

GPS

Anaxos naar Petra (3km).
Loopt u langs het strand van Anaxos naar het einde van de boulevard (noordkant).
Bij laag water kunt u de avontuurlijke route langs de rotsen lopen, deze loopt naar het einde van het strand en dan links om de rotsen heen, na ongeveer 60 meter is er weer een smal pad langs het water.
Wilt u niet langs de rotsen, loop dan naar het einde van de boulevard en volg de weg naar rechts.
Na ongeveer 100 meter ziet u links de ingang van Anaxos Hill, volg de betonweg, heuvel opwaarts, bovenop de heuvel rechts aanhouden en aan de andere zijde naar beneden. Onderaan bij het kleine haventje rechts aanhouden (links is het pad van de avontuurlijke route).
Na ongeveer 100 meter wordt het pad breder en loopt u langs een paar kleine strandjes en een kleine haven maar u blijft langs de zee lopen en ziet Petra in de verte liggen.
Het pad wordt steeds breder en uiteindelijk loopt u de boulevard op die naar Petra leidt, langs de zeekant.
Let op: Bij een ruwe zee loopt u in het begin van de route kans op natte voeten. Als u dit wilt vermijden, loop dan de ingang van Anaxos Hill voorbij en blijf deze weg uitlopen tot u aan een asfaltweg komt, ga hier naar links, blijf langs de weg lopen tot voorbij het benzinestation, ga dan naar links waarna u weer op de boulevard naar Petra uitkomt.

Petra naar Molyvos (9km).
Loopt u over de boulevard van Petra noordwaarts en aan het einde van de boulevard, bij het bord ri. Kalloni, gaat u rechtsaf. Loop rechtdoor, voorbij het benzinestation, naar de eerste grote kruising en neem op deze kruising niet de asfaltweg naar links maar de landweg die daar vlak voor scherp links ligt.
Deze landweg loopt u helemaal af richting de heuvels waarna uw onderaan de heuvels bij een splitsing linksaf, steil bergopwaarts gaat. Bij de volgende splitsing (dit is vóór een oude verlaten steengroeve) gaat u linksaf en blijft u dit pad volgen tot aan het waterreservoir.
Langs het waterreservoir loopt u verder op het pad bergafwaarts tot aan de asfaltweg, hier gaat u linksaf en een klein stukje verderop, vóór het huis, weer rechtsaf naar beneden, de landweg op.
U steekt 2 grote beekbeddingen over en gaat bij een stenen muur linksaf en neemt u het pad wat langs deze muur loopt, tussen de olijfbomen door, negeer alle zijwegen en blijf rechtdoor lopen naar Molyvos.

Petra naar de Molenvallei (rondwandeling) (16km).
Loopt u over de boulevard van Petra noordwaarts, aan het einde van de boulevard, bij het bord ri. Kalloni gaat u rechtsaf. Loop rechtdoor, voorbij het benzinestation, naar de eerste grote kruising en neem op deze kruising niet de asfaltweg naar links, maar de landweg die daar vlak vóór scherp links ligt.
Deze landweg loopt u helemaal af richting de heuvels waarna u onderaan de heuvels bij een splitsing linksaf, steil bergopwaarts gaat. Bij de volgende splitsing (dit is vóór een oude verlaten steengroeve) gaat u rechtsaf door een hek, even verderop ziet u links een waterbak en blijft u dit pad volgen.
Voor een kerkje houdt u links aan en volg het pad dat verder bergopwaarts loopt naar de eerste molenruïne. Een stuk verderop loopt het pad dood bij een betonnen waterkering en afrastering, loop nu een klein stukje terug tot vlak voor de laatste molenruïne en ga VOOR de molenruïne bergopwaarts tot net boven de ruïne, volg de blauwe stippen. Hier neemt u het pad dat van de ruïne afloopt door de waterbedding en let op de blauwe stippen (dus ga niet omhoog naar de schuur).
Volg dit pad tot u bij een waterbak komt, achter deze waterbak loopt een stalen buis omhoog de heuvel op, dit is van belang omdat u nu deze stalen waterbuis blijft volgen tezamen met de blauwe stippen. U neemt dus het pad berg opwaarts en volgt de waterbuis en de blauwe stippen.
Blijf deze waterbuis en de blauwe stippen heuvelopwaarts volgen, loop het bos in en u komt bij een zeer oude boom waar u onderdoor moet kruipen bij een waterbak, vlak hierna gaat u rechtsaf bij een pad dat over de beek loopt, dus niet verder heuvelopwaarts. Over de beek volgt u dit pad dat eveneens wordt gemarkeerd door blauwe stippen en even verder daalt u af naar het begin van een breed pad, blijf dit pad volgen, u loopt nu aan de andere zijde van de vallei en ziet de Molenruïnes rechts onder u.
Bij een grote waterbak aan de linkerzijde komt u bij een splitsing en ziet u Petra voor u liggen. Hier kunt u even een uitstapje maken naar het bergdorpje Petri door linksaf te gaan en dat pad te blijven volgen, Petri ligt op ongeveer 15 minuten lopen vanaf dit punt.
Wilt u echter direct doorlopen naar Petra dan gaat u op deze splitsing rechtsaf naar beneden, u loopt langs een veeschuur en om de bergpunt heen en komt dan op een viersprong, hier blijft u rechtdoor lopen, verder bergafwaarts. De weg buigt naar rechts de vallei in, bijna onderaan in de vallei gaat u voor een huis naar links (eigenlijk blijft u gewoon dit brede pad volgen) en loopt u langs een scholengemeenschap verder richting Petra en komt u weer uit op het kruispunt waar u in het begin van de wandeling scherp linksaf een landweg bent opgegaan.
Op dit kruispunt steekt u over en loopt u rechtdoor Petra binnen.

Anaxos naar Ambeliabeach (rondwandeling) (7km).
Loopt u de boulevard van Anaxos helemaal af in zuidwestelijke richting en waar de weg naar links buigt gaat u rechtsaf de betonnen brug over en loopt u langs de taverne, direct achter deze taverne gaat u linksaf naar het einde van het strand. Aan het einde van het strand staat een stenen gebouw en ongeveer 50 meter daarvoor gaat u linksaf een pad op en even verderop gaat dit pad schuin naar rechts en slingert tussen de olijfbomen door, blijf dit pad volgen tot u voor een lage muur komt en ga hier rechtsaf tussen de 2 huisjes door (op de muur staat een blauwe pijl naar rechts met de letters "Amb") en blijf dit pad volgen tot u bij een hek komt.
Voorbij het hek steekt u schuin het veld over naar de kustrand onderaan de berg, daar begint het pad dat boven de kust langs de berg loopt naar Ambeliabeach.
Blijf dit pad geruime tijd volgen tot u rechts onder u een klein strandje ziet met een klein kerkje (zie foto), vanaf dit punt blijft u nog steeds het pad verder volgen en uiteindelijk komt u vanzelf uit bij Ambeliabeach. Hier kunt u besluiten om dezelfde weg terug te lopen of via het binnenland terug te lopen naar Anaxos.
Wilt u terug lopen via het binnenland, loop dan het strand helemaal af tot u links een betonnen weg omhoog ziet lopen, neem deze weg links omhoog en loop het binnenland in, negeer de 1e afslag naar links en blijf doorlopen tot u links een grote hal ziet staan en ga hier op de splitsing naar links, steek de rivier over (let op schildpadjes) en blijf deze weg geruime tijd volgen tot u uiteindelijk bij een asfaltweg komt, ga hier weer links en loop langs het kerkje Anaxos weer binnen.
In Anaxos kunt u weer één van de wegen naar links nemen om weer op de boulevard uit te komen.

Agios Paraskevi naar de Kreveli (rondwandeling) (10km).
Verlaat Agios Paraskevi in noordelijk richting, ongeveer 300 meter na de laatste huizen neemt u voor een schuur de eerste afslag naar links (direct achter de schuur ligt de weg waar we op de terugweg uitkomen).
Vanaf dit punt volgt u deze landweg ongeveer 20 minuten tot u voor een schuur een splitsing krijgt, de weg buigt naar links maar u loopt rechtdoor een smal pad op (niet rechtsaf het weiland in). Even verderop loopt u langs een paar veestallen naar de bedding van een daarachter gelegen beek, steek de beek over en neem het pad dat direct links loopt langs de oever (ga niet rechtdoor omhoog), na een paar minuten gaat u rechtsaf een pad op dat vol met stenen ligt.
Aan het einde van dit pad gaat u op een splitsing, voor een muur, naar links en blijf dit pad volgen en bij een volgende splitsing houdt u rechts aan en neem het pad dat tussen de weilanden en langs een paar boerderijtjes loopt, dit pad buigt na een aantal minuten (voorbij de boerderijtjes) met een grote bocht weer naar links.
Blijf dit pad volgen tot u op een T-splitsing komt met een grote landweg en ga hier naar rechts en vervolgens loopt u deze landweg helemaal af en komt u uit bij de oude Romeinse brug van Kreveli.
Vlak voor de Oude Romeinse brug ligt een brede landweg, ga naar rechts en blijf deze brede landweg volgen, deze landweg komt uiteindelijk vlak achter de schuur uit zoals deze in het begin van de route staat vermeld.
Eventueel kunt u halverwege deze brede landweg een klein uitstapje maken naar de kerkjes van Ahg. Georgios en Agh. Marina, aan de linkerzijde staat bij een zijweg een bord.

Molyvos naar de warm waterbron van Efthalou (rondwandeling) (10km).
Deze wandeling start aan de zuidzijde van Molyvos, bij de sportvelden en de ervoor gelegen Cooperatie. Loop de asfaltweg op die naar het Kasteel gaat en voorbij het kerkhof blijft u deze asfaltweg naar rechts omhoog volgen. Even verderop neemt u een afslag naar rechts die naar hotel Aphrodite gaat en blijf deze weg volgen tot voor het hotel. Loop rechts om het hotel heen en ga heuvelopwaarts en houdt daarna links aan en loop naar het huis op de top van de heuvel.
Direct achter dit huis loopt een klein paadje, loop langs de muur van de tuin naar de grensafscheiding in het weiland en ga voor deze grensafscheiding naar links, richting de kust en de vuurtoren. Volg dit kleine pad en even later gaat u rechts over de grensafscheiding (dus loop niet door naar de vuurtoren).
Loop nu de heuvel af naar het strand en loop langs het water naar de heuvel aan de andere zijde van het strand en ga voorbij het hek weer heuvelopwaarts, boven op de heuvel buigt het pad naar rechts maar blijft u langs de zeekant lopen dan ziet u links het eerste strand van Efthalou verschijnen.
Voor een rotspartij gaat u voorzichtig over een smal rotspaadje naar beneden (richting het strand) en via een hek loopt u dit strand op waarna u deze baai helemaal afloopt. U passeert halverwege een stenen hut die direct aan het water staat maar u blijft aan de zeekant en loopt deze baai helemaal tot aan het einde af. Aan het einde van de baai klimt u iets omhoog naar de ernaast gelegen weg, (* onthoud dit punt omdat u op de terugweg hier weer omlaag gaat).
Blijf langs deze kustweg lopen en u passeert het tweede strand van Efthalou, vervolgens gaat de weg een stukje omhoog om daarachter weer af te dalen naar de warmwaterbronnen.
Tip: Men kan door de witte ronde koepel van de bron lopen naar de daarachter gelegen fraaie stranden en hier staat ook een taverne.
Loop terug langs de kustweg naar de bocht waar u omhoog kwam (zie *) en loop weer langs de zeekant tot de witte hut aan het water en ga voor de hut linksaf een landweg op, na enkele minuten passeert u aan uw linkerkant een oude Turkse fontein. Even verderop (voor het terras en zwembad van een hotel) neemt u het pad dat rechts om dit hotel heen loopt.
Blijf dit pad volgen tot u links de ruïne van een oud aquaduct passeert, daarna gaat u links en direct rechts. Blijf rechtdoor lopen en onder de rotswand met een bocht naar rechts. Net voorbij deze wand kunt u links omhoog een pad op tussen 2 afrasteringen door, blijf dit pad volgen en u komt uit op de asfaltweg achter het kerkhof die u aan het begin van de route omhoog heeft gelopen, daal verder af naar beneden en u komt weer uit bij uw beginpunt.

Molyvos naar Skala Sikamineas (14km).
Deze wandeling start aan de zuidzijde van Molyvos, bij de sportvelden en de ervoor gelegen Cooperatie. Loop de asfaltweg op die naar het Kasteel gaat en voorbij het kerkhof blijft u deze asfaltweg naar rechts omhoog volgen. Even verderop neemt u de afslag naar rechts en volg de borden naar Eftalou. In Eftalou aangekomen loopt u de kustweg af tot bij de warmwaterbronnen, daarna blijft u op de kustweg lopen en loopt u vanaf dat punt in ongeveer 2 uur langs de kust naar het zeer leuke plaatsje Skala Sikamineas met zijn fraaie terrasjes aan het kleine haventje.
Onderweg passeert u diverse strandjes en heeft u continue uitzicht over de zee naar de Turkse kust. In het hoogseizoen vaart er in de middag een boot vanuit Skala Sikamineas naar Molyvos maar informeer voor de zekerheid in de haven van Molyvos naar de vaartijden.

Lafionas rond de berg Roudi (rondwandeling) (8km).
In het binnenland achter Anaxos ligt het bergdorpje Lafionas op de helling van de berg Roudi, de wandeling start op het parkeerpleintje voor de ingang van het dorp. Neem de meest linkse weg en loop het dorp in, volg de borden naar het oude klooster van Saint Alexander, in het dorp houdt u links aan en blijf de borden naar Saint Alexander volgen.
Let op: In het dorp bij een afslag naar links ziet u recht voor u, 30 meter in een straat, een witgekalkte fontein in een muur, loop deze straat in naar de fontein, loop hier omhoog en op de volgende splitsing houdt u rechts aan. Voor een huis loopt u aan de linkerkant van dat huis het dorp uit en ziet u rechts de baai van Petra liggen.
U blijft dit pad, langzaam bergopwaarts, volgen en loop tussen de bomen door (soms ziet u een blauwe stip op de rotsen), blijf dit pad volgen met de vallei rechts van ons tot u bij een oud kerkje komt met daarachter een waterbak. Steek nu naar links het veld over naar de brede landweg die rond de berg loopt en ga hier rechtsaf deze brede landweg op.
U blijft nu deze brede landweg volgen en heeft schitterende uitzichten op de baaien van Petra en Anaxos. Even later, als u om de berg heenloopt, ziet u Skoutaros voor u verschijnen. Vervolgens komt u bij een fontein en ziet u rechts een omheining met daarbinnen de resten van het oude Saint Agios Alexandros klooster, een kerkje en enkele picknick bankjes.
U blijft deze landweg volgen die helemaal rond de berg verder loopt tot u uitkomt bij een grote splitsing en een fontein, voor u liggen de bergdorpjes Petri en Stipsi. Vanaf hier kunt u eventueel naar rechts een uitstapje maken naar de resten van een oud Turks dorp Klapados (vanaf hier bijna een uur lopen).
Op deze splitsing bij de fontein neemt u de brede landweg naar links heuvelafwaarts om terug te lopen naar Lafionas, blijf deze landweg aflopen tot u rechts van u een betonweg naar beneden ziet lopen, volg deze betonweg en u komt weer uit in het dorpje Lafionas, in het dorpje houdt u rechts aan en komt u weer uit bij het vertrekpunt.