Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie Griekenland: Karpathos - Wandelen.

GPS

5 Kerken wandeling ten zuiden van Pigadia (10 km).
Deze wandeling voert aan de zuidkant van Pigadia door een wisselend landschap met een paar flinke en schitterende vergezichten op Pigadia, Amopi en op de rotsen langs de kust, tevens komt u langs een vijftal kerken waarvan sommige met een zeer verrassende ligging.
Vanuit het centrum van Pigadia loopt u langs de hoofdweg richting o.a. Amopi, na ongeveer 10 minuten passeren we rechts een kerk en na 20 minuten (vanuit Pigadia) krijgen we links een afslag bij een ronde betonnen silo, hier gaat u linksaf en volgt u de blauwe en rode pijlen.
Na een schitterend uitzicht over Pigadia komt u na 5 minuten bij een splitsing, rechts voert de weg naar Ammopi met de rode markering en u gaat hier naar links en volgt de blauwe route naar Agia Kiraki, blijf deze weg bergopwaarts volgen.
Bovenop de berg, net voorbij een huis aan de linkerzijde, houdt u op de splitsing links aan en na enige minuten ziet u het kerkje rechts al liggen. Het kerkje is gebouwd boven op een rotspunt, waardoor het een schitterende ligging heeft, vanaf het kerkje ziet u onderaan, richting de kust het kruis staan van de Agia Larniotisa.
Achter de Agios Kiraki vervolgt de weg zich bergafwaarts naar de tweede kerk op deze route, de Agia Larniotisa en na 15 minuten dalen doemt er zich ineens, midden in de natuur tientallen parkeerplaatsen op, een zeer ongewoon gezicht om zoveel asfalt te zien. De volgende verrassing vindt u als u links naar het kerkje Monastiri Panagia Larniotissa loopt, ruim 100 stenen bankjes staan als een theater opstelling rond de kerk tegen de berg opgebouwd. Recht tegenover de kerk, aan de andere kant van de vele parkeerplaatsen, kunt u omhoog lopen naar het eerder genoemde kruis met een fraai uitzichtpunt.
U verlaat deze plek via de asfaltweg, langs de kust loopt u naar beneden richting Pigadia. Na ongeveer 15 minuten ziet u rechts onder u het volgende kerkje opdoemen. Vervolgens blijft u de weg verder aflopen naar Pigadia. In Pigadia gaat u vlak voor de haven rechtsaf langs Hotel Dolphin, direct voorbij dit hotel kunt u rechts een witgekleurde trap op welke voor de huizen langsloopt naar een kerkje.
Als u bij Hotel Dolphin rechtdoor blijft lopen komt u bij de laatste kerk van deze wandeling, vanaf deze kerk en het kerkhof heeeft u een fraai uitzicht over Pigadia met zijn haven.

Overzicht Pigadia
Agia Kiraki
Agios Petra
Pigadia
Panagia Larniotissa

Grafkamers Potidaio en het binnenland van Pigadia (8 km).
Vanuit Pigadia loopt u langs de midgetgolf naar de kustweg, ter hoogte van de Taverna 7 Eleven, aan de linkerkant van de weg, slaat u links af richting Hotel Panorama. Even verder komt u bij 2 villa's The Mill en Garden Villa, neem het brede verharde pad tussen de twee huizen door in de richting van de bergen, de vallei in richting Menetes. Aan de linkerzijde passeren we een "Oven" en een klein stukje verderop ziet u halverwege de berghelling een paar openingen in de berg, neem het pad dat links naar boven gaat (blauwe pijl) en u komt bij een tweetal grafkamers.
De Grieken noemen het 't Poseidon House. In de wanden kun men nog de restanten van schelpen zien. Zo hoog heeft het zeewater dus ooit gestaan en aan de zijkanten van de grotten bevinden zich enkele grafruimtes uit 3000 jaar voor Christus.
Na het bezoek aan de grafkamers gaat u terug naar de weg en vervolg deze de vallei in, let eens op de wanden, u ziet regelmatig openingen en grote gaten in de wanden. Als u de vallei uitkomt neemt u de brede weg naar rechts (links is een silo zichtbaar), wandel over de heuvel en blijf dit pad volgen, welke dwars door het binnenland loopt. Bij een t-splitsing (voor een hek) neemt u de weg naar rechts, even later gaat u weer naar rechts de betonnen brug over en loopt u terug naar Pigadia.

Berghellingen
Ingang Graven
Grafkamers
Binnenland Pigadia
Wonderboom

Wandeling Pigaria naar Ammopi v.v. (13km).
Volg de routebeschrijving van de "5 kerkenwandeling" tot de splitsing waar u rechts naar Ammopi gaat, de rode route.
Vanaf dit punt loopt de weg recht naar het zuiden, bij het grote witte huis aan de rechterkant gaat u naar links en blijf zoveel mogelijk links aanhouden tot het pad afdaalt naar de zee.
Onderaan bij de zee aangekomen neemt u de weg naar rechts, u ziet Ammopi reeds in de verte liggen. In Ammopi kunt u bij het fraaie zandstrand zwemmen of plaatsnemen op één van de terrassen.
Als u Ammopi weer verlaat loopt u terug naar het pad langs de kust en gaat u links de berg op, (bovenaan ziet u de vuilstort), eenmaal boven gekomen blijft u dit pad volgen waarna u weer bij het witte huis komt van de heenweg, hierna neemt u dezelfde route om terug te lopen naar Pigadia.

Wandeling Pigaria naar Agio Nikolaos v.v. (9km).
Verlaat Pigadia langs de kustweg naar het noorden dus blijf langs de kustlopen.
Na enige tijd verlaat u de stad en loopt u langs de zee richting de bergen in het noorden. Blijf langs de kust lopen tot u rechts een wit kerkje ziet (ongv. 3 km, ook links op een heuveltop ziet u een kerk staan), bij het kerkje neemt u het pad naar rechts en loopt u langs de opgraving van de basiliek richting de zee.
Vlak voor het water gaat u naar links en blijf dit pad volgen. Voor u ziet u een fabriek en loop nu het strand op tussen de fabriek en de zee, bij de rotsen gekomen ziet u een pad welk via de rotsen omhoog loopt, na een kleine klim bereikt u de Agio Nikolaos. Van hier heeft u een schitterend uitzicht richting Pigadia.
Als u achter het kerkje het pad verder volgt komt u hoog boven de rotsen uit met fraaie uitzicht over de zee en wederom Pigadia, het pad loopt verderop dood op de berghelling.
U kunt dezelfde weg teruglopen of geheel terugwaarts keren langs het strand naar Pigadia.

Laskia George v.v. (4 uur).
Deze wandeling begint aan de kustweg bij Adia Beach, welke aan de westelijke kust is gelegen.
Bij het bord Adia, over de brug in de weg, kunt u rechts de kloof inlopen (links kunt u naar de camping welke aan zee is gelegen). Het pad slingert langs de bergwand en gaat langzaam omhoog, na ongeveer 20 min. lopen gaat het pad de linkerkloof in waar het uitkomt bij een kleine picknickplaats onderaan de berg.
Even later steekt het pad de rivierbedding over en vanaf hier gaat het fors omhoog, dit gedeelte van de klim loopt door het bosrijke gedeelte van de kloof. Halverwege de helling in een bocht naar links, hoort u water spetteren, loop tussen de struiken door een kleine kloof in en u komt bij een bron in de bergen met verfrissend helder water wat te drinken is.
Als u na de bron verder de berg oploopt krijgt u regelmatig schitterende uitzichten over de kusten en het eiland Kassos, het pad loopt helemaal door naar het Lastos plateau maar als u met de auto bent gekomen zult u ergens op de berghelling moeten beslissen wanneer u terugkeert naar de kustweg.

Lastos naar de Kali Limni v.v. (2.30 uur).
Vanaf het plateau van Lastos, net voorbij het kerkje Agio Mixail begint de klim naar de 1.215 meter hoge Kali Limni.
Het pad loopt eerst nog een klein stukje vlak over het plateau en daar waar de eigenlijke klim begint wordt het pad aangegeven als een blauwe route, afgewisseld met de bekende stenen torentjes, ook wel steenmannetjes genaamd.
De klim is steil en lastig, het pad loopt bijna in één steile klim naar boven en loopt over zeer scherp gerande rotsen, stevige schoenen is hier beslist een must.
Eenmaal boven gekomen wacht u een wijds uitzicht over het eiland en bij helder weer kan zelfs Kreta in de verte worden waargenomen, als u boven bent kunt u zonder veel problemen doorlopen naar de naast gelegen Stroumboulas welke 1118 meter hoog is.
De totale klim vanaf het plateau van Lastos tot op de top van de Kili Limni bedraagt ongeveer 500 meter.

Volada naar Agios Stavoros v.v. (1.00 uur).
In Volada begint een hele leuke bergwandeling naar de resten van een kasteel en een kerkje de Agios Stavoros waar vandaan u een schitterend uitzicht heeft over het zuiden van Karpathos en Pigadia.
Het beginpad is lastig te vinden en ligt verscholen tussen de huizen, als u uit Aperi komt en u rijdt Volada binnen gaat de weg in het begin van het dorpje met een bocht naar rechts voor een bron en een verkeersspiegel.
Links van de bron loopt een paadje langs een kerk naar beneden en dat is het begin van de wandeling. Na het kerkje gaat u links naar beneden en loopt u door tot voorbij de laatste schuur aan de rechterkant, achter deze schuur klimt u een paar trapjes op en daar begint het bergpaadje dat u kunt volgen naar de Agios Stavoros. Het pad heeft verder geen zijwegen meer dus gewoon uitlopen voor een schitterend uitzicht.

Olympos 4km.
Olympos ligt helemaal in het noorden van het eiland op een erg afgelegen plek en is letterlijk tegen een berg geplakt op ongeveer 300 meter hoogte.
Alle straatjes van hoog tot laag zijn met elkaar verbonden door trappen en smalle steegjes en het is een prachtig gezicht om door dit stadje te dwalen.
Het dorpje heeft sinds 1980 elektriciteit en is sinds enkele jaren te bereiken met een auto via een geasfalteerde weg. Daarvoor was Olympos alleen te bereiken met de boot, 4WD of een ezel.
In het midden van Olympos tref je een plein waar de kerk en het voormalige gemeentehuis staan. Ga zeker even binnen in de kerk kijken. De hoofdstraat is nu erg toeristisch met veel winkeltje maar veel leuker is om door de zijstraatjes en steegjes te gaan wandelen. Je ziet dan veel beter hoe de mensen in dit dorpje nog steeds leven.
In deze rondwandeling lopen we ook even buiten het dorpje voor de fraaie uitzichten.