Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Tienhoven: Westbroek-route 12km.

GPS
Routebeschrijving

De Westbroek-route is een rondwandeling van de ANWB.
Deze Westbroekroute loopt langs de dorpjes Tienhoven en Westbroek, door de polder van Westbroek en langs de Tienhovense plassen. De route loopt het meest over verharde paden, alleen het stuk door de polder van Westbroek is onverhard.
De route begint bij de kerk van Tienhoven waar parkeergelegenheid is, mocht deze vol zijn dan is er even verderop parkeerruimte bij het sportpark.
Onderweg langs het Tienhovens Kanaal staat een informatiebord van de Westbroek-route, de gehele route wordt aangegeven d.m.v. richtingsborden en is daardoor makkelijk te lopen.
Vanaf de kerk van Tienhoven loopt de route langs de openbare weg naar Oud-Maarsseveen en Westboek, we passeren hier vele oude boerderijen. Vanaf Westbroek volgt de route het Bert Bospad door de polder van Westbroek, dit pad loopt door een stuk moerasbos en langs diverse rietkragen en vaarten. In deze polder zien we op verschillende plekken het Trilveen. Trilveen is eigenlijk een soort van natuurlijke plantenmatras, dus eilandjes van grond welke in het water drijven, sommige van deze drijvende wortelmatrassen zijn te betreden. Aan het eind van de Bert Bos route gaat de Westbroek-route langs het Tienhovense Kanaal richting de Tienhovense plassen, vanaf hier hebben we fraai uitzicht op de plassen links en rechts van ons. De Tienhovense plassen is een reservaat van Natuurmonumenten waar we vele water-, weide- en moerasvogels zien, waaronder de Purperreiger.