Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie Lanzarote: Wandelen.

GPS

Voor een echte wandelvakantie is Lanzarote niet de meest spectaculaire bestemming maar het eiland heeft toch wel verschillende fraaie wandelpaden.
Men loopt er meestal over onverharde wegen die vaak gebruikt worden als landbouwwegen door de lokale boeren.
Het is soms een beetje improviseren maar uitzichten zijn op vele plaatsen prachtig. Omdat het eiland niet zo groot is, is altijd wel een stukje kust en zee te zien en de vele vulkanen blijven voor een aparte kleurenpracht zorgen.
Tijdens ons laatste verblijf op Lanzarote vonden wij op verschillende plekken op het eiland al informatieborden over wandelingen en uitgezette route's. Deze route's zijn te vergelijken met onze LAW's en hebben allemaal een nummer en zijn geel/wit gemarkeerd.

Rubiconvlakte 9km.
Vanaf de parkeerplaats met uitzicht op Salinas de Janubio lopen we naar de kust en volgen het pad zuidwaarts boven langs de kust.
Even later passeren we de gele gebouwen van de ontziltingsfabriek. Hier lopen we verder langs de kust en houden zoveel mogelijk rechts (langs de kust) aan. Soms is het even zoeken naar de zandpaadjes tussen de rotsen door maar we blijven de kust volgen tot aan Piedra Alta, een betonnen paal op een rotspunt hoog boven de kust.
Even voorbij dit punt (ten zuiden) ligt een grot in de rotswand met een enorm groot voorportaal, El Conveto. Voor de grot liggen 2 grote waterpoelen. Als we even 10 minuten doorlopen dan zien we onderaan de rotsen 2 blaasgaten. Het zeewater spoelt hier in een onderwatergrot waardoor de lucht met veel gesis uit een gat naar boven wordt geblazen.
Voor de terugweg, loop terug naar het punt van El Conveto en neem het pad wat een stukje het binnenland inloopt. Blijf dat pad volgen, zijpaden negeren en blijf in de richting van de ontziltingsfabriek teruglopen.

Puerto del Carmen naar Puerto Calero en/of Playa Quemada 8/15km.
In haven van Puerto del Carmen liggen allerlei soorten vaartuigen maar de luxe jachten en motorboten ontbreken. Die liggen namelijk allemaal in de haven van het moderne luxere Puerto Calero.
Vanaf de haven van Puerto del Carmen lopen we over een brede steiger boven het water langs de haven en even later verlaten we de steiger en lopen omhoog en blijven het pad langs de kust volgen.
Onderweg hebben we prachtige uitzichten over de zee, langs de kust en het achter ons liggende Puerto del Carmen.
Na enige tijd steken we de barranco del Quequere over en komt de haven van Puerto Calero in zicht.
Indien gewenst kan men vanuit Puerto Calero verder langs de kust doorlopen naar het kleine vissersdorpje Playa Quemada. In dit dorpje liggen enkele druk bezochte tavernes. Eventueel kunt u nog even doorlopen naar de Barranco de la Higuera, een prachtige vallei achter Playa Quemada.
Voor de terugtocht lopen we dezelfde route als op de heenweg.

El Golfo - National park Timanfaya 10km.
Vanaf de grote parkeerplaats voor het dorp El Golfo lopen we het dorp in tot de weg ophoud. Naar links omhoog een voetpad volgen door de lavavelden en langs de kust met veel prachtige uitzichten.
Dit pad blijven volgen. Na geruime tijd passeren we de bordjes National park en zien we links beneden ons een zwart strand liggen. Als het pad naar rechts afbuigt, ligt hier links van het pad een ingang van een lavatunnel die zonder veel inspanning ingelopen kan worden.
Daarna het pad volgen tot een verharde weg, links kan men nu naar het strand van Playa del Paso lopen.
Na een bezoek aan het strand de weg terug inlopen en deze blijven volgen. We passeren weer de grens en borden van het National park en blijven de weg volgen, lopen om een huis heen en komen bij een witte toegangspoort langs de weg.
Hier nemen we het verharde pad naar rechts en blijven deze weg volgen, die ons weer terugbrengt bij het beginpunt, El Golfo.

Haria - Camino del Rincon de Aganada 11km.
Vanuit het centrum van Haria volgen we even een klein stukje de weg richting Guinate en daarna lopen we links (westwaarts) het dal in van Valle de las Castillos. Een vallei met verschillende palmbomen.
We blijven dit fraaie dal volgen tot aan een grote boerenschuur. Voor deze schuur gaan we links, via een steile klim omhoog naar de top van de heuvel. Boven aangekomen houden we rechts aan en krijgen even later een fraai uitzicht over de westflank van Lanzarote.
Daarna dalen we af in de Baranco de Tenesia en lopen naar de Mirador met wederom fraaie uitzichten. Daar volgen we de onverharde weg waarna we een mooi uitzicht krijgen over Haria en het dal met de vele palmbomen. We volgen het pad om de berg heen tot na geruime tijd dit pad scherp naar links draait. Hier over een smal pad bergopwaarts door de Barranco de Elvira Sanchez, boven aan gekomen rechts aan houden (links gaat de terugweg) en lopen we naar de Mirador de Bosuecillo met veel picknick banken en prachtige uitzichten over de westkust en de eilanden van de Chinijo Archipel.
Terug omlaag naar het punt boven de baranco en daar het verharde pad landinwaarts volgen langs een oude schuur en rechtdoor lopen tot vlak voor de weg. Hier naar links de verder de gele route volgen die naar Haria loopt.

Guinate - Valle de Guinate 8km.
Direct na de afslag naar Guinate en het vogelpark (weg Maguez-Ye) kan men links parkeren en begint de route aan de linkerzijde van de weg.
Loop bergopwaarts, even later pad naar links negeren en pad blijven volgen. Daarna komt rechts een fraai uitzicht over het dal en Graciosa in de verte (loop soms even naar de rand voor een mooi uitzicht over het dal). Pad blijven volgen tot een wit huisje, hier rechts is de terugweg naar Guinate maar loop nog even een stukje rechtdoor, vrij spoedig heeft men hier rechts een schitterend uitzicht over de westkust van Lanzarote en de Chinijo archipel. Bestaande uit de eilanden Graciosa, Montana Clara, Alegranza en Roque del Oeste en Roque del Este.
Nu kan men teruglopen naar het witte huis en het pad naar beneden nemen, men kan ook vanaf het eerder genoemde uitzichtpunt een stukje noordwaarts lopen richting het dal. Bij de rand aangekomen zien we beneden ons het pad lopen voor de terugweg, echter daarvoor lopen nog enkele kleine paadjes naar links, naar een kleine insnijding in de bergkam. Loop naar de onderste insnijding, waar een kleine mirador is met weer een fraai uizicht over de westkust.
Loop daarna via een paar kleine paadjes naar de onderliggende brede bergweg en vervolg deze verder naar links, naar Guinate. Voorbij het kerkje, neem de weg naar rechts en even later komen we terug bij het begin punt van de wandeling.

Femes - Ajachesgebergte 15km.
Vanuit het dorp Femes loopt men omhoog naar de geitenstal die men aan de oostkant boven op de pas ziet liggen, beneden in Femes staan wandelbordjes die naar het pad omhoog wijzen. Boven aangekomen loopt men tussen de vele geiten door naar de vele wandel wegwijzers die hier staan met infopanelen.
Volg de route naar Degollada de Portugues of wel het pad naar rechts als men voor de borden staat en blijft dit pad langs de bergflank volgen. Even later hebben we een fraai uitzicht over de Rubiconvlakte en Playa Blanca in de verte.
Even verder bij de splitsing houden we rechts aan en lopen naar de geitenstal beneden ons, passeren deze en blijven het pad naar links door de Barranco Parrado volgen, dal inwaarts. Bij een kruising met borden nemen we het pad naar links en lopen naar de kust en passeren de stranden van Del Pozo, Los Haches en El Paso de la Cruz. Mocht het pad soms wat onduidelijk zijn, steenmannetjes wijzen ons hier de weg.
Na geruime tijd bij een breed strand wijzen borden naar links, naar de Barranco de la Higuera, we volgen het pad de vallei in en na geruime tijd begint de klim omhoog die ons weer brengt ben de geitenstal, waar we deze wandeling begonnen.

Montana del Cuervo en Montana Negra 10km.
De autoweg tussen La Geria en Mancha Blanca loopt tussen de lavavelden door en hier zien we links en rechts van de weg verschillende vulkaankegels liggen. 1 kilometer vanaf La Geria, net voorbij de stenenportalen van de gemeente Tias, zien we rechts van de weg een witte, oude cisterne (klein huisje) aan de voet van de Montana Negra. Hier kan men makkelijk de auto parkeren en kan de Montana Negra worden beklommen. Op de top hebben we een prachtig uitzicht over het eiland. Aan de andere zijde van de weg zien we de Montana del Cuervo liggen. Een echte vulkaankrater die we aan de zijkant naar binnen kunnen lopen. Verder kunnen we geheel rond deze vulkaankrater wandelen via een aangelegd voetpad. Regelmatig staan er informatieborden langs het pad over de omgeving.

Rond de Caldera Colorada 5km.
De autoweg tussen La Geria en Mancha Blanca loopt tussen de lavavelden door en hier zien we links en rechts van de weg verschillende vulkaankegels liggen. Ruim 2 kilometer vanaf La Geria, bij het verkeersbord S-bocht, ligt rechts een parkeerplaats voor de statige Colorada vulkaan.
Vanaf hier loopt een voetpad geheel rond deze vulkaan en aan de achterzijde van deze vulkaan ligt een grote lavabom.
Langs dit voetpad staan op verschillende plaatsen informatieborden over de vulkaan, de lavabom en de omgeving.

Guatiza - Kloof de Tenequime 9km.
Vanuit Guatiza loopt de LZ405 (Calle Tarajal) westwaarts. Bij het viaduct over de LZ1 is links parkeerruimte en hier begint deze fraaie wandeling.
We volgen even het onverharde pad langs de LZ1 richting de 2 witte stenen hutjes. Ruim voor de 1e hut gaat er een breed pad links dat we gaan volgen. Het pad wordt steeds smaller en loopt uiteindelijk de kloof binnen.
We blijven het pad door de kloof geruime tijd volgen tot we voor een hoge rotswand komen. Een klein stukje daarvoor gaat er links een smal paadje omhoog (steenmannetjes). Boven aangekomen volgen we het pad naar links langs de rand van de kloof en blijven dit pad langs de kloofrand volgen met steeds fraaie uitzichten over de kloof.
Na geruime tijd komt het witte kerkje Ermita de Santa Margerita in zicht. We blijven het pad volgen en lopen naar de muren van het kerkhof bij dit kerkje. Achter de kerk lopen we links omlaag en komen weer bij het beginpunt van deze wandeling.