Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie over de Azoren - São Miquel wandelen.

GPS

Het Portugese São Miguel is een prachtig wandeleiland met een afwisselende natuur in het binnenland en de soms grillige kustlijnen.
Het hele jaar door kan er gewandeld worden op São Miguel omdat in de winter de temperatuur zelden onder de 12 graden komt.
Echter het hoofdseizoen ligt tussen mei en oktober omdat er dan de minste mist is en weinig regen valt.
Op het eiland is een ruime keuze aan wandelingen te vinden in verschillende lengtes en moeilijkheidsgraden. Aangezien São Miguel aardig bergachtig is zal er vaak moeten worden geklommen.
Veel van deze wandelingen zijn gemarkeerd met de bordjes van PRC/SMI gevolgd met een nummer van de wandeling en gemarkeerd met geel/rode pijlen. Aan het begin van deze wandelingen staat een infopaneel met gegevens van de wandeling.
Op de website van http://trails.visitazores.com kan men de kaarten van deze wandelingen bekijken en downloaden.
Vaak heb ik voormelde PRC/SMI wandeling als basis genomen en soms zelf uitgebreid met een extra rondje.

(PRC06SMI) Furnas - Rondom het Lagoa das Furnas 9km.
Ten zuiden van Furnas ligt het kratermeer Lagoa das Furnas in een 6km brede krater omgeven door bossen. Hier begint een wandeling die rondom het meer loopt.
Vanaf de parkeerplaats lopen we direct langs een tweetal thermische gebieden vol met kokende waterbronnen en borrelende modderpoelen. In de gegraven putten wordt vlees gekookt. Daarna lopen we door de bossen langs het kratermeer en steken al snel een riviertje over.
Aan de zuidzijde van het meer komen we bij de neogotische Capela de Nassa Denhora das Vitorias een kleine mini kerk uit de 19e eeuw.
Via een pad langs een weg lopen we verder en maken we een uitstapje naar de Miradouro Pico do Milho waar we een prachtig uitzicht hebben op Furnas.
Na een pittige afdaling lopen we terug naar het kratermeer en het beginpunt van deze wandeling.
Ga ook nog even in Furnas zelf kijken waar ook nog een tiental thermische hotspots zijn als b.v. de Caldeira Grande.

(PRC28SMI) São Brás - Chá Gorreana 6km.
Bij de theefabriek van Chá Gorreana (die gratis bezichtigd kan worden) steken we de weg over en lopen de enige theeplantage van Europa binnen.
Daarna volgen we verschillende paden tussen de theestruiken en lopen langzaam omhoog tot voorbij de theeplantage.
Omdat we steeds hoger klimmen hebben we regelmatig prachtige uitzichten over de theeplantage en de kust
Voorbij een koeienstal lopen we via een erg geërodeerd pad door de bossen verder en na enige tijd bereiken we het hoogste punt op 370 m.
Daarna dalen we via een smal pad langs een weiland af langs de andere zijde van de koeienstal, passeren deze stal en lopen via een smal pad langs een hekwerk verder omlaag.
Via smalle paadjes dalen we verder af en lopen even later de theeplantage weer binnen waarna we verder afdelen tussen de theestruiken naar de eerder genoemde theefabriek Chá Gorreana.

(PR21SMI) Achadinha - Alminhas de Achadinha 6km.
In afwijking van de PR21SMI route beginnen we deze wandeling in Achadinha bij de kerk en lopen langs het dorp naar het monument Padrao Historico waarna we een smal graspad rechts van het monument inlopen. Even later passeren we een bron (Hier kan men via een smal voetpad even afdalen naar de kleine waterval van Poco Azul). Even later steken we de Ribeira do Cachaco over en gaan bij een splitsing links naar de vallei en waterval van de Salto da Farinha.
Terug gekomen bij de splitsing gaan we verder naar de prachtige vallei en watervallen van Padrao das Alminhas. Als we tussen de bomen uitkomen dalen we af in de vallei en zien we verschillende watervallen van de Rebeira do Cachaco.
Daarna steken we via een paar stenen het water over en lopen langs kleine waterbronnen naar de Miradouro do Pesqeuiro waar we weer een fraai uitzicht hebben op de vallei.
Dan klimmen we verder omhoog en lopen bij het dorp links weer terug naar de Igreja Nossa Senhora do Rosario, de kerk aan het begin van deze fraaie wandeling.

(PRC29SMI) Caldeiras - Salto do Cabrito 8km.
Op het plein in Caldeiras waar een paar hotspots zijn lopen we het dorpje uit en passeren nog een paar themische hotspots waar Cozido (streekgerecht) kookplaatsen zijn aangelegd. Aangekomen bij een waterbekken met een hotspot lopen we het dal in van de Ribeira Grande en volgen het pad dat doodloop bij een stuwmeer.
We keren terug naar het waterbekken en gaan het pad langs de groene waterbuis volgen tot aan de Ribeira Grande waar we het water via de brede waterbuis oversteken bij een pompstation.
Even verder lopen we over de waterbuis een smalle kloof in en vervolgen onze wandeling in de kloof en dalen dan via verschillende trappen af naar de verborgen waterval van Salto do Cabrito.
Na de waterval klimmen we fors omhoog en verlaten de PRC29SMI wandeling bij een wit huis en gaan links, passeren op afstand een steengroeve en lopen door tot een wit pompstation waar we links omlaag gaan via een weiland.
Via een avontuurlijk paadje komen we bij een oude stenen brug, steken de Ribeira Grande weer over en na een korte klim komen we weer uit bij het eerder genoemde waterbekken met hotspot. Daarna lopen we weer terug naar Caldeiras langs de Cozido kookplaatsen.

(PRC37SMI) Remedios - Rota da Aqua 8km.
Vanaf de parkeer en picknickplaats bij Remedios bij een infobord over deze wandelig lopen we al snel een onverharde weg op met uitzichten over het glooiende landschap, de zee en Ponta Delgada in de verte.
We passeren een bron en lopen na geruime tijd links tussen de weilanden door omhoog. Daarna gaan we rechts een weiland in en komen bij een tunnel (1.50 hoog) waar we doorheen lopen.
Na de tunnel komen we in een "verborgen vallei" en wandelen verder deze vallei in. We passeren een 2e tunnel en aan het eind van de vallei bij Janela do Inferno komt een waterval uit een grot in de rotsen.
Bij een oude brug en een pompstation steken we het riviertje in deze vallei over via een aantal waterleidingsbuizen en lopen aan de andere kant van dit watertje terug de vallei in. Na enige tijd komen we weer bij een volgende tunnel die ons weer uit de vallei brengt.
Na deze tunnel lopen we weer tussen de weilanden door en klimmen een stukje omhoog waarna we via een lange afdaling met fraaie uitzichten op de omgeving weer teruglopen naar Remedios.
Na wat steile klimmetjes door het dorp komen we weer bij de picknickplaats uit.

(PRC34SMI) Fenais da Ajuda - Lomba de Sao Pedro 6km.
Vanaf de kerk Igreja de Nossa Senhora da Ajuda in Fenais da Ajuda lopen we door een wijds landschap richting de kust en bij een picknickplaats dalen we af in een vallei naar de oude haven.
Daarna klimmen we via een smal paadje tussen de rotsen weer omhoog tot we weer in een open veld komen. Daarna lopen we naar de picknickplaats van Miradoura da Rocha.
Via een brede weg dalen we dan weer af in de vallei achter de Miradoura en lopen naar de waterval in de Ribeira Da Salga.
Bij de waterval lopen we een klein stukje terug en klimmen links omhoog. Na een forse klim steken we een waterloop over en lopen via de weg naar Lombo de S.Pedro.
Na de kerk en voorbij een grote waterbak lopen we links omlaag via een graspad naar het dal van de Ribeira Mato, steken deze via een bruggetje over en klimmen aan de andere kant weer omhoog.
Via een veldweg lopen we weer terug naar Fenais da Ajuda en daarna naar rechts naar het beginpunt van deze wandeling.

(PRC05SMI) Serra Devassa/Lagoas Empadadas 11km.
Vanaf de parkeerplaats bij het recreatiegebied Logoa do Canario lopen we het heuvellandschap in van de Serra Devassa.
Even later klimmen we omhoog naar een heuveltop waarbij we een fraai uitzicht hebben op de onderliggende bergmeertjes van de Pico das Eguas.
Na een kleine afdaling klimmen we verder omhoog naar de eigenlijke top van de Pico das Eguas waar we wederom een fraai uitzicht hebben.
Na een afdaling aangekomen bij de Lagao Rasa gaat de PRC05SMI links, echter wij lopen rechtdoor, gaan voor een grote zwarte kraterwand links en wandelen naar een Aquaduct uit de 19e eeuw.
Bij de weg lopen we links omhoog door het toegangshek naar de fraai gelegen meren van Lagoas Empadadas.
Daarna lopen we verder omhoog en na een lange smalle klim komen we weer uit bij de parkeerplaats van het beginpunt.
Hier steken we de weg over en lopen langs het Lagao Canario, vervolgens gaan we verder over een brede weg en komen bij een picknickplaats. Dan links omhoog en na een paar trappen lopen we naar de fraaie uitkijkpunten boven de krater van de Sete Cidades.
Dezelfde weg terug naar de parkeerplaats bij het recreatiegebied Logoa do Canario.