Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie: Algarve - Wandelen.

GPS

De Portugese Algarve is een prachtig wandelgebied met een afwisselende natuur in het binnenland en de soms grillige kustlijnen.
De streek heeft een ideaal klimaat om te wandelen met zelfs in de winter nog een zeer mild klimaat.
De Algarve bestaat landschappelijk gezien uit een drietal stroken.
Aan de zuidwestkust een grille kustlijn met veel kliffen, grillige rotspunten en/of zeegrotten en aan de oostkant vaak een smalle zandstrook langs de kust waar veel vogel zitten. Aan de gehele kustlijn vinden we veel fruitbomen zoals sinaasappelbomen, citroenenbomen en druivenstruiken.
Achter deze kustlijn liggen vaak veel kleine landbouwgebieden die vaak bestaan uit kalkgronden met Johannesbroodbomen, Amandelbomen en Olijf- en Vijgenbomen. In dit gebied vind men veel kleine dorpjes.
Ten noorden hiervan komt men in de zogenaamde Serra's dat het hoogste deel van de Algarve is. Aan de westkant liggen de hoogste toppen van het Monchique gebergte waarvan de Foia met zijn 902 meter het hoogste punt van de Algarve is. Aan de oostkant ligt het Alcaria gebergte met toppen van maximaal 500 meter hoogte. Het gebied is zeer dun bevolkt en men vind hier veel kurk- en steeneiken, eucalyptus- en dennenbomen. Men kan hier eindeloos wandelen zonder veel mensen tegen te komen.
In dit achterland liggen ook nog verschillende grote en kleine natuurgebieden zoals de Ria Formosa (Faro en de Spaanse kust), de Costa Vincentina (Cabo Sao Vicente en de westkust), Fonte Benemola en Rocha da Pena.
Op zeer veel plekken vinden we reeds uitgezette wandelpaden die goed zijn gemarkeerd en vaak beginnen met PR gevolgd door een nummer en vaak geel/rood gemarkeerd. De bekendste lange afstandswandelingen zijn de Algarviana (GR13) van oost naar west door de Algarve (266km) en de Rota Vicentina (Fishermen's Trail) langs de westkust (310km).

Alte - Fontes en Watervalwandeling 15km.
Vanaf de parkeerplaats voor Alte lopen we even terug naar de rotonde en de begraafplaats. Achter de begraafplaats loopt een pad omlaag naar de waterval van Alte in een kleine vallei.
Weer terug lopen we het bergdorpje Alte in en bij de kerk volgen we de borden Fontes en komen al snel bij picknicktafels de Fonta Pequena langs het riviertje de Rib. Daarna lopen we langs het riviertje verder en komen bij de volgende Bron de Fonta Grande waar ook vele picknick plekken en terassen langs het riviertje de Rib zijn aangelegd.
Als we verder lopen gaan we links het binnenland in waar het pad pittig omhoog loopt naar het dorpje Soidos. Daarna na de Font Avez lopen we langs de berg Rocha Soidos (467m) en loopt de route verder over verschillende onverharde paden naar de gehuchten Arneiro en Santa Margarida in een bergachtige omgeving.
Na de Fonte de Altes dalen we af naar het gehucht Alcaria do Joao en komen we weer terug is Alte bij de kerk van dit fraaie bergdorpje.

Paderne - Kasteel, Fonte en dal van de Ribeira Quarteira 11km.
Vanaf de parkeerplaats in Paderne volgen we de PR1 wandelroute. We lopen Paderne uit, hebben een wijds uitzicht over de omgeving en volgen een stukje van de Via Algarviana.
Daarna passeren we de Fonte de Paderne, een oude wasplaats en een bron waar de Ribeira de Paderne ontspringt. Via onverharde wegen lopen we naar de Ribeira de Quarteira en lopen naar de fraaie kloof waar dit riviertje doorheen stroomt.
Na de kloof steken we dit riviertje over bij een oude middeleeuwse boogbrug en klimmen omhoog naar het kasteel van Paderne.
Het kasteel werd gebouw in de 11e eeuw en diende als verdedigingslinie tegen de Moren. Daarna dalen we af en steken de A22 over en lopen door een heuvelachtig gebied vol met amandelbomen, vijgenbomen, olijfbomen en sinaasappel boomgaarden.
OP een top van een heuvel passeren de witte windmolen "Moinho do Leitao". Daarna volgt er een lang afdaling en komt Paderne weer inzicht en wandelen we terug naar het beginpunt.

Galé - Lagune dos Salgados 6km.
Vanaf de parkeerplaats Praia Grande bij het strand van dos Salgados lopen we over een houten brug over de Alcantarilha.
We lopen daarna verder over een houten vlonder door het moerasgebied van de Lagune dos Slagados. We passeren een vogel uitkijkplaats en zien vele watervogels in de Lagune.
We blijven zoveel mogelijk het pad langs de Lagune volgen en bij een uitkijkscherm gaan we links het binnenland in, steken een weg over en passeren een fabrieksachtige ruine.
We blijven het brede pad volgen en gaan even later links een lange houten vlonderbrug op richting een paviljoen aan het strand. In de verte langs de kust zien we de contouren van de kustplaats Armacao de Pera.
Bij het paviljoen gaan we links en lopen we over het strand terug richting het beginpunt.
Na enige tijd passeren we de zandbank van de Alcantarilha en lopen we terug naar de parkeerplaats Praia Grande.

Paderne - Valleien en oude windmolens 12km.
Vanaf de parkeerplaats in Paderne volgen we de PR2 wandelroute. Passeren al snel de Nossa Senhora Cruzkapel en steken we de Quarteirabeek over bij de Carlos I brug.
We lopen al snel door een landschap vol met vruchtboomgaarden, vijgenbomen, johannesbroodbomen en amandelbomen en dan begint de klim naar de 177 meter hoge Cerro de S. Vicente. Vanaf de top hebben we een prachtig panoramisch uitzicht en passeren we de ruine van de oude windmolen "Moinhos de S. Vicente".
Na een afdaling in een vallei lopen we onder de A2 door en klimmen even later weer omhoog. Dan dalen we weer af. steken de Ribiera de Alte over en lopen door een vallei vol met vruchtenbomen naar de Ribeira de Algibre die we even later oversteken.
Dan volgt een pad door bossen en struiken en bereiken we uiteindelijk weer het beginpunt in Paderne.

Rocha da Pena - Natuurgebied van Rocha da Pena 7km.
Vanuit het gehucht Rocha da Pena bij de Fonte dos Amuados begint de route met een steile klim naar de hoogvlakte van de Talefe.
Onderweg hebben we op verschillende plekken een fraai uitzicht op de vallei onder ons en passeren we verschillende gemengde bossen van steeneiken en jeneverbessen.
Op de hoogvlakte aangekomen kan men een klein uitstapje maken naar een uitzichtpunt verder op de heuvel.
Via smalle paden lopen we verder en passeren tussen de struiken ineens een oude rotsommuring. Een brede stenen wal van witte rotsblokken waarvan men denkt dat deze uit de IJzertijd stamt. Voorbij deze wal kan men naar de top van de Talefe lopen op 479 meter hoogte.
Via een steil pad dalen we af naar het dorpje Penina en lopen we langs de zuidelijke rotshelling van de Talefe terug naar het beginpunt in Rocha da Pena.

Lagos - Kust en rotskliffen 7km.
Vanaf de parkeerplaats bij de brandweergarage en camping lopen we naar de kust en gaan het pad langs de kust volgen richting de vuurtoren.
Er lopen hier meerdere kleine paden langs de kust maar allemaal komen ze uit bij Ponta da Piedade bij de vuurtoren. Onderweg passeren we verschillende stranden waar men kan afdalen om de verschillende rotsformaties goed te bekijken. Vooral Praia Dona Ana is mooi om overheen te lopen.
Vanaf de vuurtoren lopen we verder langs de kust naar Porto de Mos (een groot strand met verschillende terrassen).
Vanaf Porto de Mos lopen we over de grote parkeerplaats het binnenland in richting de bungalowparken. Bij de Villa Marazul en Villa Mos houden we rechts aan en wandelen terug naar het beginpunt van deze wandeling.

Silves - Achterland en Kasteel 11km.
Vanaf de parkeerplaats aan de voet van het kasteel lopen we het binnenland in richting Monte Branco en komen al snel bij een aquaduct waar we het pad langs het water een stukje gaan volgen. Daarna lopen we naar de windmolen op de heuvel waar we een prachtig uitzicht hebben op de omgeving.
Na de windmolen lopen we verder het binnenland in en is het wisselend klimmen en dalen door verschillende valleien.
We lopen hier door een prachtig natuurgebied vol met heuvels en verschillende struiken en bomen.
Via een grote boog lopen we terug richting de oude vestingsstad Silves, steken een klein riviertje over en passeren verschillende Ooienvaarnesten.
In Silves lopen we langs verschillende monumentale gebouwen naar de kerk en even later naar het kasteel van de stad.
Daarna dalen we weer af naar het beginpunt van deze wandeling.