Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie Griekenland: Kefalonia - Wandelen.

GPS

Kefalonia is het grootste van de Ionische eilandengroep maar zeker niet het drukst bezochte eiland.
Desondanks doet het eiland zeker niet onder qua schoonheid voor de drukker bezochte eilanden.
Het is een redelijk groen eiland met vele grote en kleine stranden en het is er flink heuvel- en bergachtig.
Ook voor de wandelaars heeft Kefalonia veel te bieden, er is een keur aan wandelmogelijkheid op het eiland te vinden. Op steeds meer plekken zie je langs de weg of in de dorpjes informatiepanelen staan met daarop de wandelpaden in de omgeving. De meeste van deze wandelingen worden vaak met een kleur aangegeven en zijn zodoende goed te lopen. Al is het soms hier of daar toch ook nog een beetje zoeken naar de juiste richting.

Wij hebben een aantal leuke en verrassende paden gelopen die hieronder in het kort worden beschreven.
De volledige GPS routes van deze wandelingen kan men via de bovenstaande "GPS" link downloaden.

Wandeling Agia Efimia naar Makriotika 13 km.
Een rustige wandeling door de vallei achter Agia Efimia met een lichte klim.
Vanaf de boulevard wandelen we oostwaarts en na hotel Odessey links omhoog een bergweg op.
Blijf dit pad bergopwaarts volgen. Bij een splitsing rechts aanhouden en even later gaan we naar links.
Pad dit blijven volgen tot aan de asfaltweg. Daarna even deze asfaltweg volgen na een kapelletje rechts van de weg, links tussen een grote boom en een huis het pad omlaag nemen en dit het dal in volgen.
Beneden de weg oversteken en daarna rechts het pad nemen richting Potamianata en op de weg bij de oude windmolen links naar Makriotika lopen.
In het dorp een rondje om de kerk en daarna het dorp uitlopen en direct over de rivierbedding het stenen pad langs de rivierbedding omlaag nemen. Dit pad en de borden blijven volgen naar Agia Efimia.

Wandeling Agia Efimia naar het klooster Themata 15 km.
Een prachtige wandeling bergopwaarts naar het klooster van Themata met een pittige klim en veel uitzichten.
Vanuit Agio Efimia de stille asfaltweg nemen naar Drokapoulata en bij het dorp aangekomen, omhoog lopen en voor de ruïnes rechts aanhouden.
In het dorp staat een informatiebord over de omgeving. Nu het pad volgen met groene tekens bergopwaarts naar klooster van Themata. Onderweg passeert men enkele waterputten.
Bij een kerk aangekomen, links aanhouden en om het klooster heen lopen naar de hoofdingang.
Na een bezoek aan het klooster de weg naar beneden volgen en na enkele bochten de 2e rechts nemen naar steengroeve en kerkje (zichtbaar vanaf de weg).
Nu gele borden volgen (voor kerkje links) voor het terugpad berg afwaarts naar Agia Efimia.

Wandeling Nationaalpark Ainos 12km.
Een prachtige wandeling met veel uitzichten en een pittige klim naar het hoogste punt.
Bij de begin van het Nationale park Ainos rijdt men nog door over de asfaltweg tot deze ophoud bij de zendmasten. Let op: hier is nog niet het hoogste punt, dat ligt nog een stukje verderop!!!
Vanaf hier kan men een rondwandeling maken van 6,5 km (zie infobord) maar de terugweg loopt voor een deel over de eerder genoemde asfaltweg.
Beter is de rondwandeling van 8,5 km over onverharde paden maar deze begint een stukje verderop.
Loop bij de zendmasten het onverharde pad op (zuidwaarts) en volg dit onverharde pad ruim 1 km. In een bocht van de weg, net voor de klim naar de echte top, staat een groot bord met daarop aangegeven een rondwandeling van 8,5 km over onverharde paden. Men passeert onderweg een tweetal grotten en loopt terug over de echte top. Volg de onverharde weg berg afwaarts in zuidelijk richting en blijf deze ruim 4,5 km volgen tot het volgende informatiepaneel (dit is na de picknick bankjes, voor een scherpe haarspeldbocht). Hier bij het infobord volgt men het smalle pad omhoog en blijf dit duidelijke pad volgen.
Onderweg passeert men een tweetal grotten en aan het eind loopt men langs het hoogste punt van Kefalonia de 1628 m hoge Mt. Ainos, soms ook wel Megas Sorros genoemd. Dan daalt men af en komt men weer bij het beginpunt van deze wandeling met vele fraaie uitzichten.

Wandeling Nationale park Gioupari 14 km.
Een prachtige wandeling door een ander deel van het Nationaal Park, met veel uitzichten en een rustige klim naar de Gioupari.
Langs de weg van Argostóli naar Sami, bij de afslag naar het Nationale park Ainos, staan borden langs de weg over het Nationale park Gioupari en hier ziet men links een onverharde weg, het beginpunt van deze wandeling.
Blijf dit pad volgen, men loopt het Nationale park binnen en negeert tweemaal een breed pad naar links. Men passeert een uitgebreide picknickplek met verschillende bankjes en een fraai uitzicht op Sami. Daarna loopt men langs het hoogste punt en direct daarna weer een stukje naar beneden tot aan een kerkje bij een asfaltweg. Volg de asfaltweg tot de eerste afslag naar links (850m). Hier daalt men af naar beneden, met veel bochten. Beneden aangekomen gaat men naar rechts en volgt deze onverharde weg die weer terugloopt naar het beginpunt.

Wandeling kloof Grizata - Koulourata 14 km.
Een mooie wandeling langs een klein riviertje, daarna pittig bergopwaarts naar de ruïnes van een klooster met onderweg veel uitzichten.
Aan de weg van Sami naar Argostóli, net na de afslag naar de Drongarati grot is een betonnen bruggetje. Daarvoor staat links van de weg een informatiebord over deze route.
Vanaf hier loopt men langs het riviertje en blijft op de linkeroever het pad volgen en al snel loopt men door een kloofachtige omgeving. Blijf aan de linkerkant van het water lopen. Bij de tweede brug, een oude stenen boogbrug, staat wederom een infobord over deze route.
Onderweg passeert men verschillende ruïnes van oude watermolens. Bij de volgende twee bruggen kan men aan de andere oever teruglopen, echter wij gaan bij de 4e brug omhoog en houden gelijk rechts aan en lopen omhoog over een bergpad tot aan de overhardeweg op 350 meter hoogte.
Vanaf hier blijft men dit pad volgen en heeft men fraaie uitzichten over het dal. Bij een splitsing rechts aanhouden, maar men kan hier even links omhoog lopen naar de ruïnes van Moni Agios Nikolaos Groupa, achter de ruïnes ligt een ingestorte diepe grot.
Na enige tijd komt men bij een asfaltweg uit, deze even omlaag volgen en voor de bocht, naar rechts een steenslagpad in, dat u weer brengt bij de oude stenen boogbrug. Dan naar links om terug te lopen naar het beginpunt.

Wandeling Fiskado 5 km.
Een mooie, rustige, kleine wandeling naar een oude vuurtoren en een Byzantijnse ruïne.
Loop rond de haven van Fiskado naar de aanmeerplaats van de veerboot. Loop hier omhoog, langs de huizen en rechts het water tot aan de bomen.
Hier begint een smal pad tussen de bomen door. Blijf dit pad volgen tot de oude vuurtoren, daarna links omhoog naar de nieuwe vuurtoren. Achter de vuurtoren het pad verder volgen tot de ruïnes van een Byzantijnse kerk.
Vanaf de ruïnes het pad naar links volgen, wat u weer terug brengt naar de weg langs de veerhaven.

Wandeling Kaap Dichalia 5 km.
Een mooie, rustige, kleine wandeling naar de kaap Dichalia met fraaie uitzichten over de baai van Sami en Ithaki.
Vanuit Sami volgt men de weg naar het strand van Antisamos. Waar de weg met een grote bocht naar rechts gaat, rijdt u rechtdoor tot de weg ophoudt bij een groot hek.
Vanaf dit punt volgt men het wandelpad rechtdoor. Het pad wordt steeds smaller maar blijft zichtbaar te volgen. Onderweg heeft men fraaie uitzichten over de baai van Sami en Agia Efima in de verte.
Na ruim een half uurtje bereikt men de kaap Dichalia en de vuurtoren op deze kaap. Vanaf hier fraai uitzicht op Ithaki. Dezelfde weg terug.

De GPS-routes van deze wandelingen zijn te downloaden op de GPS-pagina.