Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Achterveld: Natuurgebied Het Paradijs en Landgoed Klein Bylear en De Fliert 13,5km.

GPS
RouteInformatie

Deze wandeling start op de parkeerplaats bij het sportveld aan de Hessenweg bij Achterveld.
Vanaf de parkeerplaats volgen we de Klettersteeg door een coulisselandschap en al snel lopen we een overhard pad in.
Dit pad loopt door de weilanden naar een bosgebied bij de Barneveldsche Beek, die we een tijdje gaan volgen.
We lopen hier over een paarden trailparcour en zien even later een plek waar de paarden via een Voorde door de beek gaan.
We blijven de Barneveldsche Beek volgen tot we bij een brug komen. Hier steken we de beek over en komen al snel bij de Kleine Barneveldsche Beek die hier vlak achter stroomt.
Daarna wandelen we verder en komen in het landgoed en natuurgebied Het Paradijs. Via verschillende grote en kleine bospaden wandelen we door dit natuurgebied.
Als we aankomen bij de Kallenbroekerweg, steken we deze over en lopen het landgoed Klein Bylear binnen. Dit gebied is genoemd naar de boerderij Klein Bylaer dat weer onderdeel is van het natuurgebied Het Paradijs. We zien in dit fraaie gebied heide, bossen en enkele moerasgebieden met een waterplas.
Na geruime tijd steken we de Kallenbroekerweg en de Kleine Barneveldsche Beek weer over en lopen langs de beek verder. Na nog enkele bospaden komen we bij een tweetal kleine bruggetjes. We steken de Kleine Barneveldsche Beek over en gaan een smal slingerpad langs de beek volgen die hier erg meandert.
Geruime tijd later, steken we de beek weer over en lopen het bos en natuurgebied weer binnen van Het Paradijs.
Na verschillende bospaden, langs een poel en een boerderij komen we weer uit bij de Kleine Barneveldsche Beek die we oversteken en vlak daarna steken we ook de Barneveldsche Beek weer over.
We volgen hier een stukje de Barneveldsche Beek en lopen dan links een klein bosgebied in. We passeren enkele waterpoelen en lopen hier door het gebied van het landgoed De Fliert.
Even later lopen we door een coulisselandschap verder naar de Achterveldseweg. We gaan hier naar rechts (de Achterveldseweg wordt Hessenweg) en wandelen terug naar het beginpunt van deze wandeling.

Coulisselandschap
Landgoed De Fliert
Barneveldsche Beek
Klein Bylear
Kleine Barneveldsche Beek

Achterveld: Klompenpad - Snorrenhoefpad 9 km.

GPS
RouteInformatie

Dit Snorrenhoefpad is een zgn. Klompenpad dat loopt ten zuiden van Achterveld richting De Glind.
De route begint voor de kerk aan de Hessenweg, de oude handelsroute voor handelaren uit Duitsland. Hier staat ook een informatiebord over dit klompenpad.
Daarna lopen we via de Schoonderbekerweg Achterveld uit en steken de Moddersloot over, waarna we even later linksaf gaan over een zandpad langs enkele akkervelden naar De Glind.
Vlak voor De Glind passeren we een fraaie waterpartij en lopen daarna de De Glind binnen.
Na De Glind, gaan we de bossen in van het landgoed De Boom en vanaf nu zijn het voorlopig de bossen die ons uitzicht bepalen met doorkijkjes naar akker- en weilanden.
Hier passeren we ook het buurtschap Snorrenhoef, waar deze wandeling zijn naam aan dankt. Deze naam verwijst vermoedelijk naar de snorders en bedelaars die hier in dit gebied vroeger verbleven.
Daarna gaat het pad verder over een weiland en over verschillende smalle paden langs akkerlanden en sloten. We passeren de fraaie statige boerderij Groot Zandbrink, deze boerderij werd in 1999 uitgeroepen tot boerderij van het jaar.
Na enige tijd komen we uit bij de Moddersloot. Vanaf hier loopt dit klompenpad verder over een schouwpad langs deze sloot en blijven we deze Moddersloot enige tijd volgen, tot aan de Schoonbekerweg.
Bij de Schoonbekerweg verlaten we het schouwpad en lopen terug naar Achterveld.