Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Drunen: Saharawandeling 15km.

GPS
RouteInformatie

Deze wandeling begint bij de roeivijver/schaatsbaan aan de Duinweg bij Drunen waar voldoende parkeergelegenheid is.
We steken het Afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen over en lopen rechts de bossen in van de Drunense Heide.
We volgen een smal bospad evenwijdig langs het voormelde kanaal en bij Hotel-Restaurant De Duinrand lopen we verder dieper de bossen in.
Na verschillende bospaden passeren we de boerenhoeve Fellenoord en even later komen we bij de eerste zandverstuiving aan. We volgen een breed spoor door een wijdse zandvlakte waarbij de televisietoren in de verte ons richtpunt is.
Na verschillende duinen en heidevelden passeren we een duinven en komen bij een bosrand aan waar we het fietspad volgen naar links. We lopen hier door het landgoed Bosch en Duin en even later komen we bij cafe-restaurant Bosch en Duin.
Na Bosch en Duin volgen we weer verschillende bospaden afgewisseld met enkele zandduinen en even later klimmen we omhoog en gaan we een pad volgen dat over verschillende zandduinen loopt. Vanaf dit pad hebben we wijdse uitzichten over het Nationaal Park Drunense Duinen.
Geruime tijd later verlaten we dit pad en lopen over verschillende smalle bospaadjes en passeren de kleine hoeve Witmeer met zijn gekleurde luiken.
Even later wandelen we langs de paardenhoeve en eetcafe De Klinkert waarna de brug over het Afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen weer in zicht komt.
Direct over de brug rechts staan we weer bij het beginpunt van deze wandeling.

Afwateringskanaal
Duinven
Bosch en Duin
Drunense Duinen
Hoeve Witmeer

Drunen: Capucijnen- en Zwartebergwandeling 9km.

GPS
RouteInformatie

De Capucijnen- en Zwarteberg wandeling is een wandeling van de Vereniging Natuurmonumenten.
Deze wandeling loopt door de bossen en zandgronden van de Drunense duinen bij het dorpje Giersbergen, de route loopt grotendeels over heuvelachtig terrein met mulle zand- en bospaden.
De route begint bij de Herberg in Giersbergen, waar volop parkeergelegenheid is. Giersbergen ligt even onder Drunen, borden "Drunense Duinen" volgen. De gehele route wordt aangegeven met witte en rode pijlen en is daardoor makkelijk te lopen.
Voor het terras van de herberg loopt u naar rechts (zandweg met fietspad), waar u snel de eerste witte pijl tegenkomt. U volgt eerst de witte pijlen tot u de rode pijlen tegen komt, daarna volgt u de rode pijlen, na ongeveer 5 kilometer komt u weer de witte pijlen tegen, waarna deze witte pijlen u weer terug brengen naar Giersbergen.
Het eerste deel van de route loopt door de bossen rond de Zwarteberg, nadat u een zandverstuiving bent overgestoken passeert u de route met rode pijlen, vanaf nu blijft voorlopig u deze route met rode pijlen volgen.
Al snel komt u bij de Rustende Jager, een horecagelegenheid met een groot terras, hierna loopt u weer terug het bos in waar u spoedig een uitstapje kunt maken naar een fraai uitzichtpunt. Vervolgens slingert het pad over heuvelachtig terrein door de bossen naar de grote zandverstuiving bij de Capucijnenberg, vanaf hier loopt de route een heel eind door het mulle zand richting het Varkensbos.
In het Varkensbos kruist u weer het pad met de witte pijlen, vanaf nu blijft u weer de witte pijlen volgen, die ons weer terug zullen brengen naar de Herberg in Giersbergen.
Giersbergen is een klein buurtschap met fraaie boerderijen, loopt u zeker even door het plaatsje heen waar een beeldje van een boerin de strijd symboliseert tegen de natuur en de armoede.