Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Bergen op Zoom: NS-wandeling - Fort Roovere 18km.

RouteInformatie

Deze Fort de Roovere NS-wandeling begint en eindigt bij het station Bergen op Zoom.
Aan de achterzijde van het station Bergen op Zoom lopen we via de Iepstraat naar de grote kerk op het Piusplein.
Bij een waterplas aan de Ericalaan lopen we langs deze waterplas verder naar een tweede waterplas en even later steken we de Roosenveltlaan over, lopen langs het ziekenhuis en daarna onder de drukke A4/A58 door.
Via een pad langs de bosrand wandelen we naar een Stayokay waarna we links even later de bossen inlopen van het landgoed Zoomland.
Na een aantal bospaden steken we de A58 weer over en even later een spoorbaan. Dan volgen weer een aantal bospaden, we passeren een zandverstuiving en komen na enige tijd bij de A4 die we even later oversteken.
Nadat we de A4 zijn overgestoken wandelen we langs de bosrand richting Fort de Roovere. Bij de eerste fortgracht gaat de route links maar wij adviseren om even rechtdoor te lopen en het Fort zelf te bezoeken omdat de officiele route NIET bij Fort de Roovere komt!!
Bij de 2e fortgracht gaan we via het Mozespad naar het fortterrein, we zien de fraaie uitkijktoren en op het terrein is het bezoekerscentrum en een eetcafe.
We keren terug naar het pad en lopen via verschillende bospaden verder. We passeren nu verschillende verdediginglinies en even later passeren we het voormalige Fort Pinssen dat dateert uit 1628, dit fort behoorde net als Fort de Roovere tot de West-Brabantse Waterlinie.
Na de Prins Mauritsweg steken we de randweg over en lopen langs de eerste huizen van Bergen op Zoom. We komen bij een grote waterplas en gaan het pad langs de oever van deze plas geruime tijd volgen.
Via de Melanendreef en de Griekenlandstraat verlaten we de waterplas en lopen een klein bosgebiedje binnen met een fraaie beukenlaan en komen even later in het Oscar van Hemelpark.
Na verschillende straten bereiken we de eerste poort van het fraaie Markiezenhof, het voormalige woonpaleis van de heren en markiezen van Bergen op Zoom.
Nadat we door de derde poort zijn gelopen wandelen we verder en komen op de Grote Markt met de nodige terrassen en vele statige herenhuizen. Na de Grote Markt wandelen we richting het station van Bergen op Zoom waar we weer terug zijn bij het beginpunt.

Station
Zandverstuiving
Mozespad
Uitkijktoren
Grote Markt

Bergen op Zoom: Kraaijenbergroute 12km.

RouteInformatie

De Kraaijenbergroute is een wandeling van de Stichting Brabants Landschap.
Deze Kraaijenbergroute loopt door het heuvelachtige natuurgebied van de Brabantse Wal.
De route gaat grotendeels over onverharde paden door bos en weilanden, eventueel kan men een kleine wandeling maken van 1,5 km.
Beide route's starten op de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum De Kraaijenberg waar volop parkeerruimte is, hier staat een informatiebord over deze route en het natuurgebied de Brabantse Wal, de gehele route wordt aangegeven door gele paaltjes is daardoor makkelijk te lopen.
Vanaf de parkeerplaats kan men eventueel ook een bezoek brengen aan een vogelobservatiehut gelegen aan het Markiezaat, een groot binnen meer van de Oosterschelde.
Bij het bezoekerscentrum staat een grote uitzichttoren, vanuit de top heeft men een schitterend uitzicht over de omgeving en het eerder genoemde Markiezaat.
Over een heuvelachtig terrein, langs bomen, lopen we door weilanden in de richting van de bossen van het landgoed De Mattembergh, hier lopen we naar rechts naar het dal van het kleine riviertje de Blaffert en vervolgens naar de bossen van het landgoed Lindonk.
Na een rondje over dit landgoed loopt de route weer terug door het dal van de Blaffert naar het landgoed De Mattembergh, door de statige bossen van dit landgoed loopt de wandeling weer terug naar de Vossenweg en vervolgens via de Fianestraat weer terug naar het beginpunt van deze wandeling.

Uitzichttoren
Brabantse Wal
Blaffertdal
Markiezaat
Bezoekerscentrum

Wouwse Plantage NS-wandeling: Algemeen 33km

RouteInformatie

Deze 2-daagse wandelroute van 33 kilometer start in Bergen op Zoom, waarna we via Essen(B) naar Heide(B) wandelen.

Op de eerste dag wandelen we in 16 kilometer naar het in België gelegen Essen.
We wandelen door het bosgebied van de Lievensberg, over het landgoed Boslust en daarna door het bosgebied de Wouwse Plantage naar het gelijknamige plaatsje.
We wandelen verder langs het kanaaltje De Zoom dat we geruime tijd volgen en dan door een agrarisch landschap naar de Belgische grens.

Dan steken we de grens bij grenspaal 241 over en wandelen langs oude Quarantainestallen richting Essen.
Aan het einde van deze etappe overnachten we in een hotel vlak bij het station van Essen.

Op de tweede dag wandelen we in 14 kilometer via de Kalmhoutse Heide naar het plaatsje Heide(B).
Na Essen komen we langs de abdijhoeve Tongerlo en het Karrenmuseum.
We passeren daarna het moeras- en heidegebied De Nol en wandelen verder door het grensoverschrijdende natuurpark Kalmthoutse Heide langs de Stappersven en de Vossenbergen.
Na de Wilgenduinen en een uitkijktoren passeren we het bezoekerscentrum De Vroente waar ook het Bijenteeltmuseum is.
Aan het einde van deze etappe komen we bij station Heide(B) en nemen we de trein terug naar Bergen op Zoom waar we deze 2-daagse wandeling begonnen.

Een verdere beschrijving van de etappes vindt men hier bij de Overige Meerdaagsepaden.